Κοινωνικά δίκτυα και δημόσια ατζέντα

Γράφει η Μαντζαβρά Κων/να,
Πολιτικός Επιστήμων

Χρησιμοποιούμε τα κοινωνικά δίκτυα μόνο για να κοινωνικοποιηθούμε ή και για να παρέμβουμε στην ειδησεογραφία και στην αναμετάδοση μηνυμάτων;

koinwnikaΕίναι γεγονός ότι τα κοινωνικά δίκτυα βρίσκονται ακόμα υπό ανάπτυξη όσον αφορά τον τομέα της παρέμβασης, μιας και δεν έχουν διαμορφωθεί μέθοδοι χρήσης και ισχυροί κόμβοι για να διαμορφώσουν το περιεχόμενο της ειδησεογραφίας. Ακόμα δεν έχουν συνδεθεί οργανικά με τη δημόσια ατζέντα, όπως αυτή διαμορφώνεται από τα παραδοσιακά ΜΜΕ.

Αντίθετα φιλοξενούν σχόλια, γύρω από ένα θέμα ενημέρωσης ή διαλόγου καθώς αυτό εξελίσσεται, αναρτήσεις βίντεο, αποφθεγμάτων και συναισθημάτων ενώ δεν λείπουν και τα παιχνίδια, τα οποία επισκέπτονται εκατοντάδες χρήστες.

Βέβαια η αξία τους γίνεται εύκολα κατανοητή, όταν δει κανείς την πολιτική τους διάσταση. Κάθε κοινωνική αναταραχή, κάθε εξέργεση, κάθε διαδήλωση, από την «αραβική άνοιξη» έως το κίνημα ενάντια στη Wall Street, συνοδευόταν, για παράδειγμα, από ένα hashtag στο twitter.

Ποια είναι όμως τα θέματα που απασχολούν τους Έλληνες χρήστες;

Η πρώτη απόπειρα ανασκόπησης των θεμάτων που απασχόλησαν τους Έλληνες χρήστες τη χρονιά που πέρασε δείχνει ότι ο διάλογος στο twitter έχει όλο και πιο έντονη πολιτική διάσταση.

Το “siderbar” είναι μια υπηρεσία επισκόπησης των δημοσιεύσεων στο ελληνόφωνο Διαδίκτυο που αναπτύσσει μια μικρή ελληνική εταιρία start up. Προκειμένου να διαφημίσει την υπηρεσία του, το “siderbar” προχώρησε σε καταγραφή των μεταβολών που συνέβησαν στο ελληνικό twitter καθώς και τα θέματα που απασχόλησαν περισσότερο την κοινότητα των Ελλήνων χρηστών κατά το 2012.

Παρά τα μεθοδολικά προβλήματα που παρουσιάζει, είναι η πρώτη απόπειρα ανασκόπησης αυτής της νέας μορφής δημόσιας επικοινωνίας και μας προσφέρει μερικά ενδιαφέροντα στοιχεία γύρω από το πώς είδαν οι χρήστες την επικαιρότητα, τι τους απασχόλησε περισσότερο και πώς ασκούν την νέα μορφή δημόσιας επικοινωνίας.

Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι, παρόλο που η Ελλάδα παρήγαγε ειδήσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, δεν βρέθηκε στη λίστα με τις δέκα πιο συζητημένες χώρες στη διεθνή κατάταξη, σε αντίθεση με χώρες όπως η Ιταλία, η οποία βιώνει τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης με μικρότερη ένταση.

Το συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι στην Ελλάδα χρησιμοποιούμε τα κοινωνικά δίκτυα για να κοινωνικοποιηθούμε και όχι για να παρέμβουμε.

Και γι’ αυτό στις αναμεταδόσεις μηνυμάτων και στα δημοφιλή “tweets” επικρατούν τα ευφυολογήματα. Παρόλα αυτά, στα πολιτικά-κοινωνικά hashtags, στην κατηγορία των διεθνών, αλλά και στα πιο δημοφιλή βίντεο, αποτυπώνεται καλύτερα η τάση των χρηστών να παρεμβαίνουμε στην ειδησεογραφία μέσω των κοινωνικών δικτύων και των μπλογκ, όμως φαίνεται πως ακόμα δεν είναι κυρίαρχη.    

Εάν λοιπόν αντιληφθούμε τα κοινωνικά δίκτυα ως μέσο παρέμβασης στην ειδησεογραφία και κατ’ επέκταση και στην πολιτική, αποφεύγοντας τη δημοσιοποίηση της ιδιωτικής μας ζωής, τα άχρηστα σχόλια και γενικότερα την άσκοπη χρήση του Μέσου, τότε σίγουρα το αντίκτυπο των χρηστών θα είναι πιο άμεσο και πιο ισχυρό.

Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών