ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσμοί & Εφαρμογές Κοινωνικής Οικονομίας

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 2

Γράφει η Αναστασία Πρίφτη, Κοινωνική Ανθρωπολόγος

Η άμεση, συμμετοχική δημοκρατία ως μοντέλο δεν είναι κάτι καινούριο. Στηρίζεται στη δομή της αρχαίας αθηναϊκής δημοκρατίας που άνθησε στην Ελλάδα περί τον 5ο αιώνα π.Χ. Παρόλο που ως τύπος δημοκρατίας είναι κατά κάποιο τρόπο «εγχώριο προϊόν» μόλις τα τελευταία χρόνια οι Έλληνες αναζητούν τις αξίες και τα οφέλη του, οφέλη τα οποία απολαμβάνουν εδώ και κάποια χρόνια χώρες τις κεντρικής και βόρειας Ευρώπης. Αν και θα περίμενε κανείς οι Έλληνες να αξιοποιήσουν από τους πρώτους την κληρονομιά τους αυτή, κάτι τέτοιο δε συνέβη.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 2
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 4

Ένα από τα σύγχρονα «παράδοξα» σε παγκόσμια κλίμακα είναι η άνοδος του νέου ανορθολογισμού. Τα αίτια εμφάνισής του, οι διαστάσεις, οι μορφές του, οι κίνδυνοι που συνεπάγεται, αλλά και το αντίδοτό του, δηλαδή ο δημοκρατικός ορθολογισμός είναι τα θέματα με τα οποία καταπιάνεται στο βιβλίο «Θρησκεία, Αυτονομία, Δημοκρατία. Η άνοδος του νέου ανορθολογισμού» ο καταξιωμένος οικονομολόγος και συγγραφέας Τάκης Φωτόπουλος.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 4
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

Γράφει η Αναστασία Πρίφτη

Κοινωνική Ανθρωπολόγος

11th-newsletter-prifti-Η Αθήνα είναι μία πόλη που ξεχωρίζει για την πλούσια και σημαντική ιστορία της. Στην Αθήνα θεμελιώθηκε και η δημοκρατία, η Αθηναϊκή Δημοκρατία, για την οποία οφείλουμε πολλά στο Σόλωνα, στον Κλεισθένη, στον Περικλή, στον Αριστοτέλη, στο Σωκράτη και σε τόσους άλλους επώνυμους και ανώνυμους, οι οποίοι με θυσίες και αγώνα διαφύλαξαν της αρετές της.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

του Κώστα Μάχλη

Μια σοβαρή περιληπτική έστω ανάλυση των δημοκρατικών θεσμών της αρχαίας Αθήνας, καθώς και του προηγούμενου πολιτικού περιβάλλοντος από το οποίο αυτοί προήλθαν πράγμα που κρίνεται ως απαραίτητο επίσης στοιχείο για την ορθή κατανόηση αυτών των θεσμών, δεν μπορεί να γίνει φυσικά σε ένα μόνο άρθρο. Απαιτείται μια σειρά τέτοιων, θα προσπαθήσω να είναι όσο το δυνατόν μικρότερη. Επί του παρόντος θα ρίξουμε μια γρήγορη ματιά στα πολιτικά συστήματα που προηγήθηκαν της Δημοκρατίας και ειδικότερα σε αυτά της Αττικής καθόσον η Αθηναϊκή Δημοκρατία είναι το ζητούμενο. Γύρω στον 12ο πχ αιώνος έχουμε την βίαιη κατάρρευση των μυκηναϊκών κέντρων.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

του Κώστα Μάχλη

Στο πρώτο άρθρο φτάσαμε μέχρι το πολίτευμα της Τυραννίας από τον Πεισίστρατο. Παρέλειψα εκεί να σημειώσω έναν ακόμα θεσμό που μάλλον εισήχθηκε από τον Σόλωνα, αυτόν της Βουλής των τετρακοσίων. Όπως έγραψα πριν, μέχρι το τέλος της μυκηναϊκής κυριαρχίας αλλά και λίγο μετά προφανώς, η άμυνα της πόλης ανήκε στην αριστοκρατία, στους κατόχους μεγάλων εκτάσεων γης δηλαδή. Αυτή την περίοδο είναι που περιγράφει ο Όμηρος στα έπη του, όπου βλέπουμε εκεί πως οι ήρωες είναι όλοι ανεξαιρέτως ευγενικής καταγωγής. Στην Ελληνική πόλη κράτος όμως φαίνεται πως δημιουργήθηκε μια τάξη ανθρώπων που ήταν σε θέση να πληρώνει μόνη της τα έξοδα για τον εξοπλισμό της, δηλαδή το Όπλον, που ήταν η βαριά ασπίδα, καθώς επίσης το μακρύ δόρυ και ο θώρακας. Έτσι δημιουργήθηκε η οπλιτική φάλαγγα που αποτελούσε έναν νέο τρόπο πολέμου.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

του Φώτη Φυτσιλή

Ίσως το μεγαλύτερο επίτευγμα στην ιστορία της ανθρωπότητας να είναι η επινόηση του δημοκρατικού πολιτεύματος. Και αυτό αδιαμφισβήτητα πιστώνεται στους Έλληνες. Χιλιετίες μετά τη γένεσή της, η Δημοκρατία καλείται να ανταποκριθεί σε σύγχρονες ανάγκες, μεταλλάσσεται, εξελίσσεται, διατηρώντας όμως ανέπαφο το κύριο συστατικό της, που τοποθετεί τον πολίτη σε ρόλο πρωταγωνιστή. Με την ηλεκτρονική ή ψηφιακή δημοκρατία (οι όροι είναι ταυτόσημοι) δημιουργείται ένας νέος Δήμος με την αρχαιοελληνική έννοια του όρου: ένα σύνολο πολιτών με το δικό τους χώρο διαλόγου, για την ανταλλαγή απόψεων και σχολιασμό των «κοινών».

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

του Δημοσθένη Κυριαζή

Ο Γερμανός ιστορικός, μαθηματικός και φιλόσοφος Όσβαλντ Σπένγκλερ (Oswald Spengler 1880- 1936), μετά το τέλος του Α Παγκοσμίου Πολέμου, το 1918, εξέδωσε το βιβλίο «Η παρακμή της Δύσης» στο οποίο προφήτευσε το θάνατο του σημερινού πολιτισμού, του Δυτικού πολιτισμού. Η προφητεία, η πρόβλεψη αυτή του Σπένγκλερ δεν στηρίχθηκαν σε θρησκευτικά και δογματικά αξιώματα και απόψεις, αλλά στηρίχθηκε στα συμπεράσματα συγκριτικής μελέτης των μεγαλύτερων γνωστών πολιτισμών που έχουν εμφανισθεί στη γη, τους οποίους ονόμασε «ανώτερους πολιτισμούς». Οι «ανώτεροι πολιτισμοί» που μελέτησε ο Σπένγκλερ είναι οι ακόλουθοι οκτώ: Αιγυπτιακός – Κλασσικός (Ελληνικός και Ρωμαϊκός) – Κινεζικός – Ινδικός – Μαγικός (Ιρανικός, Εβραϊκός και Αραβικός) – Βαβυλωνιακός – Μεξικανικός – και Δυτικός, δηλαδή ο σημερινός πολιτισμός.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 1

του Δημήτρη Διάκου

Η ιδέα για τη χρησιμοποίηση των τεχνολογιών του Διαδικτύου στη λήψη των μεγάλων αποφάσεων από τους ίδιους τους πολίτες, στη λειτουργία μιας αυθεντικής Δημοκρατίας, δεν είναι καινούργια.

Μέχρι σήμερα όμως δεν έχει τύχει πρακτικής εφαρμογής σε κάποιο κράτος της Ευρωπαϊκής Ηπείρου, αν και η τεχνολογία είναι ήδη ανεπτυγμένη και προσιτή σε μεγάλα ποσοστά πολιτών αυτών των Χωρών. Βασική αιτία αυτής της καθυστέρησης είναι η άρνηση των αντιπροσώπων των πολιτών, που σήμερα λαμβάνουν όλες τις αποφάσεις «για λογαριασμό και για το καλό των πολιτών», να δημιουργήσουν τους αναγκαίους αμεσοδημοκρατικούς θεσμούς άσκησης της εξουσίας.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 1
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 1

Μέσω διαδικτύου γίνεται μια πρόταση καταστατικού για σύσταση νέου σωματείου, το οποίο ασπάζεται τις δημοκρατικές διαδικασίες όπως αυτές περιγράφονται από τον Αριστοτέλη. Μεταξύ των διαδικασιών αυτών εξέχουσα θέση έχει η κλήρωση. Σύμφωνα με τον Δρα Αλέξανδρο Κόντο ο οποίος το 1999 σε ομιλία του με τίτλο «Ο αποσιωπημένος θεμέλιος λίθος της Δημοκρατίας» η κλήρωση είναι ο αποσιωπημένος θεμέλιος λίθος της Δημοκρατίας, του μόνου πολιτεύματος που ενθαρρύνει όλους τους πολίτες και προάγει τη συμμετοχή τους στα κοινά. Με αυτή τη βάση λειτουργεί και μεγαλουργεί η Δημοκρατία στην αρχαία Ελλάδα, δημιουργώντας Μαραθώνες, Θερμοπύλες, Σαλαμίνες, Παρθενώνες, θέατρο-πολιτική παιδεία, φιλοσοφία, επιστήμες, τέχνες, λαϊκές γιορτές. Έτσι οι θεσμοί γίνονται αποτελεσματικοί χάρη στην κλήρωση.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 1
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

*του Βασίλη Τακτικού

Όσοι ενδιαφέρονται πραγματικά σήμερα για την συμμετοχική δημοκρατία και αναζητούν την θεωρητική και φιλοσοφική θεμελίωσή της, δεν έχουν παρά να ανατρέξουν κάποια στιγμή στο έργο του Κορνήλιου Καστοριάδη, για να ενισχύσουν τα επιχειρήματα εφικτότητας αυτής της πολιτικής προοπτικής.

Ο Καστοριάδης ως διανοητής όχι μόνο γίνεται ολοένα και περισσότερο επίκαιρος σε παγκόσμια κλίμακα, αλλά προσφέρει και την δυνατότητα μέσα από το έργο του για μια νέα οπτική ανάγνωσης της ιστορίας. Πρόκειται για μια καινοτόμο φιλοσοφική θεώρηση που έρχεται σε ρήξη τόσο με την παραδοσιακή φιλοσοφία, όσο και με τον μαρξισμό, εγείροντας το πρόταγμα της αυτονομίας και της άμεσης δημοκρατίας.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...