ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσμοί & Εφαρμογές Κοινωνικής Οικονομίας

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

Ελεύθερο Ωδείο - Συναυλία 19/6/2013

 

Live στην πλατεία Αγ. Θωμά, Γουδή

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

Πραγματεία του Αριστοτέλη σε τρία βιβλία για τη ρητορική. Η συγγραφή της υπολογίζεται πώς πρέπει να έγινε μεταξύ 334 και 323 π.Χ.. Στα δύο πρώτα βιβλία ο αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος πραγματεύτηκε τη θεωρία και τις αρχές και στο τρίτο το λεκτικό της ρητορικής τέχνης που περιέχει και τεχνικούς όρους της γραμματικής.[1]

Ρητορική εκπαίδευση

Η ρητορική εκπαίδευση (Institutio Oratoria) είναι πραγματεία του Κουιντιλιανού (Marcus Fabius Quintilianus) σε δώδεκα βιβλία, που γράφτηκε στο β΄ μισό του 1ου αι. μ.Χ. και στην οποία ο Ρωμαίος ρήτορας πρότεινε με σχολαστικό τρόπο ένα συνολικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τη διδασκαλία και την εκμάθηση της ρητορικής τέχνης, ανέλυσε και κωδικοποίησε τη ρητορική τεχνική και ασχολήθηκε ακόμη και με το ήθος και τον ιδανικό τρόπο ζωής ενός ρήτορα.

Στο ΙΑ΄βιβλίο εμπεριέχεται η περίφημη συζήτηση περί συγγραφέων, Ελλήνων και Λατίνων, που πρέπει να μελετούνται από τους σπουδαστές ρητορικής, με προσωπικές κρίσεις του συγγραφέα για τον καθέναν από αυτούς. Από τους αρχαίους Έλληνες ο Κουιντιλιανός τοποθέτησε τον Όμηρο στην πρώτη θέση για την τελειότητα, την ορθότητα και τα άλλα προσόντα του και θεωρούσε τον Πίνδαρο ως τον τον μεγαλύτερο από του λυρικούς ποητές. Από τους Ρωμαίους τοποθέτησε τον Βιργίλιο στην πρώτη θέση, ενώ τον Κικέρωνα θεωρούσε εξίσου καλό με κάθε Έλληνα ρήτορα, καθώς το ύφος του μπορούσε να συγκριθεί με αυτό του Δημοσθένη.

Στο τελευταίο του βιβλίο (ΙΒ΄) ο Κουιντιλιανός ασχολήθηκε εκτενώς με τα ηθικά προσόντα και με την πειθαρχία που πρέπει να έχει ο ιδανικός ρήτορας.[2]

Η ρητορική στην αρχαία Ελλάδα

 DemosthPracticing

 

Ο Δημοσθένης εξασκούμενος

Αρκετοί μελετητές θεωρούν ότι τα πρώτα δείγματα καταγεγραμμένης ρητορικής υπάρχουν στην Ιλιάδα, όπου ο Όμηρος εμφανίζει μεταξύ άλλων, τον Νέστορα, τον Οδυσσέα και τον Αχιλλέα να αγορεύουν, προσπαθώντας να πείσουν τους συμπολεμιστές τους να ακολουθήσουν τη γνώμη τους. Οι αλλαγές προς το δημοκρατηκότερο, όμως, στο πολιτικό και νομοθετικό σύστημα των περισσότερω αρχαίων ελληνικών πόλεων κρατών, που απαιτούσαν πλέον από τους πολίτες την αποτελεσματική χρήση του λόγου, ώστε να πείσουν τους πολίτες τους για την ορθότητα των αιτιάσεών τους (κατηγοριών), ήταν τα βασικά αίτια για την εμφάνιση και ανάπτυξη της ρητορικής στην κλασική αρχαία Ελλάδα και την εξέλιξη της ως απαραίτητο στοιχείο της εκπαίδευσης.[3]

Ήδη από τον 5ο αι. π.Χ. εξειδικευμένοι δάσκαλοι, οι σοφιστές, όπως ονομάστηκαν, δίδασκαν τους κανόνες της ρητορικής και παράλληλα αναλάμβαναν τη συγγραφή λόγων επί πληρωμή. Θεμελιωτής της ρητορικής θεωρείται ο Κόραξ ο Συρακούσιος, που εξειδικεύτηκε στους δικανικούς λόγους και όριζε τη ρητορική ως «τέχνη πειθούς». Σε αυτόν και στον μαθητή του, Τισία, αποδίδεται η συγγραφή του πρώτου εγχειριδίου ρητορική

 

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 4

Γράφει η Κατερίνα Νάκου, δημοσιογράφος

Οι μύθοι και τα παραμύθια ταξιδεύουν και…«πάνε σχολείο» σε 35 σχολεία εντός της Περιφέρειας της Αττικής. Από τον Ιανουάριο μέχρι το Μάιο του 2013, η ομάδα «Μύθος» του Κέντρου Μελέτης και Διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών σε συνεργασία με το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» υλοποιεί εκπαιδευτικά προγράμματα με μύθους και παραμύθια απ’όλον τον κόσμο σε σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στην κοινωνική διάσταση αυτής της πρωτοβουλίας καθώς στο πρόγραμμα συμμετέχουν μονάδες ειδικής αγωγής, δεύτερης Ευκαιρίας, διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, ομάδες απεξάρτησης καθώς και σχολικές μονάδες υποβαθμισμένων περιοχών.

paramithia2

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 4
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 2

Γράφει η Αναστασία Πρίφτη,

Κοινωνική Ανθρωπολόγος

Μετά τα πρόσφατα εγκαίνια του νέου Βιομηχανικού Μουσείου Φωταερίου, στο χώρο της γνωστής μας «Τεχνόπολις» του Δήμου Αθηναίων, έσπευσα να επισκεφτώ και να γνωρίσω από κοντά το αποτέλεσμα αυτού που πριν από λίγα χρόνια ήταν απλώς ένα μελλοντικό όραμα. Το έντυπο που κρατώ στα χέρια μου (έντυπο που δίδεται στον επισκέπτη στην είσοδο) έχει τίτλο: «Οδηγός Μουσειακής Διαδρομής», μιας διαφορετικής διαδρομής σκέφτομαι στιγμιαία καθώς εν μέσω κρίσης προτείνει μία νέα οδό, ένα νέο δρόμο αυτόν της ανάπτυξης, η οποία σέβεται το παρελθόν και ατενίζει το μέλλον με προτάσεις.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 2
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 3

Γράφει η Κωνσταντίνα Μαντζαβρά,
πολιτικός επιστήμονας

Πρόκειται για θέατρο κοινωνικής αλληλεγγύης που ήρθε στο προσκήνιο περίπου πριν ένα χρόνο. Άραγε θα συνεχιστεί;

Το θεσμό του «Κοινωνικού Θεατροπωλείου» εγκαινίασε περίπου πριν ένα χρόνο το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος ΚΘΒΕ, δίνοντας, έτσι, βάση στον τομέα της κοινωνικής πολιτικής.

koin-theatΟι ηθοποιοί, συσπειρωμένοι απέναντι στις κρίσιμες στιγμές, ερμηνεύουν αγαπημένα έργα του παγκόσμιου δραματολογίου, ενώ οι θεατές καλούνται να καταβάλλουν αντί εισιτηρίου τρόφιμα μακράς διαρκείας, τα οποία θα διατίθενται σε κοινωνικά ιδρύματα. Συγκεκριμένα, το ΚΘΒΕ συνεργάστηκε με τους ακόλουθους οργανισμούς και ιδρύματα: «Χαμόγελο του παιδιού», «Ελληνικό Παιδικό Χωριό», Ίδρυμα Ορφανοτροφείο Θηλέων «Η Μέλισσα», Παπάφειο Ίδρυμα & Ξενώνας Προστασίας Άγαμων Μητέρων «Το Σπίτι της Μαρίας».

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 3
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

«Πού θα βρεθούμε;» Οι πολίτες σε αναζήτηση νέων χώρων συνάντησης και δημιουργικής έκφρασης

Γράφει η Αναστασία Πρίφτη,
Κοινωνική Ανθρωπολόγος

Η πρόσφατη έκρηξη βόμβας στο εμπορικό κέντρο Mall στο Μαρούσι δημιούργησε στο μυαλό μου ένα διαφορετικό θόρυβο, ο οποίος μετεξελίχθηκε γρήγορα σε ευρύτερο κοινωνικό προβληματισμό. Επίκεντρο του προβληματισμού δεν ήταν οι τρομοκρατικές ενέργειες, τα αίτια και τα αποτελέσματά τους, αλλά μία φράση που υπογράμμισα στην είδηση του γεγονός, η φράση «πολυσύχναστο κέντρο».

Διαβάστε περισσότερα...

Εξερευνώντας την Αθήνα…

Γράφει η Κατερίνα Νάκου,
Δημοσιογράφος

Ψυχαγωγία ελεύθερη για όλους αδιακρίτως ηλικίας, φύλου, οικονομικής κατάστασης!Για να χαρείς την πόλη σου όμως πρέπει πρώτα να της χαρίσεις λίγο από τον πολύτιμο σου χρόνο και να τη γνωρίσεις…

Ποια μπορεί να είναι η αντίδραση της διασκέδασης στην κρίση;

Γράφει η Κωνσταντίνα Μαντζαβρά,
Πολιτικός επιστήμονας

Στον αντίποδα του υλισμού, της καταναλωτικής μανίας, της τεχνοκρατίας, της χρηματοθηρίας, της υποκρισίας και της καταπιεστικής ηθικής που επιβάλλει η κυρίαρχη κουλτούρα, αντιπροτείνουμε μια διαφορετική φιλοσοφία στάση ζωής που θα βασίζεται στην αυθεντικότητα, στη συλλογική αντικαταναλωτική δημιουργία, στην αγάπη για τη φύση, στην αυτογνωσία και αυτονομία.

Διαβάστε περισσότερα...

«Πάμε Σινεμά;»

Γράφουν οι Χριστίνα Χαραλαμποπούλου, Διεθνολόγος &
Κωνσταντίνα Πανταζή, Πληροφορική, ΟΠΑ

Να επικοινωνήσουμε, ν’ ανταλλάξουμε ιδέες, να μεταφέρουμε γνώση!

Η μόνη διέξοδος από την κρίση μπορεί να πραγματωθεί μέσα από την παιδεία. Όπως διατύπωσε ο Αριστοτέλης στα Πολιτικά του, πολίτης και πόλη είναι στοιχεία αλληλένδετα και αλληλοτροφοδοτούμενα, καθώς διαμορφώνεται μία σχέση αμφίδρομη ανάμεσα στα δύο. Προκειμένου κάποιος να καταστεί ικανός να κατανοήσει την έννοια της πόλης πρέπει να κατανοήσει την έννοια του πολίτη.

Διασκέδαση με άδεια τσέπη, γίνεται;

Γράφει η Νατάσα Στάμου, Δημοσιογράφος

Όλοι με ρωτούν αν ανήκω στους χαμένους ή τους κερδισμένους της Πρωτοχρονιάς. Εξαρτάται πως το βλέπει κανείς, απαντώ εγώ! Το φλουρί της βασιλόπιτας πέρασε ξυστά δίπλα από το κομμάτι μου, αλλά τουλάχιστον κέρδισα μια μαγεριά φασόλια στα χαρτιά! Και μάλιστα γίγαντες!

Πενία τέχνας κατεργάζεται ή τέχνη τέχνας κατεργάζεται;

Γράφει η Άντρη Γεωρνταμιλή
Επικοινωνία & Media

Η φτώχια, λένε, βρίσκει τρόπους. Κινητοποιεί, βάζει το μυαλό σε κίνηση, σε αναγκάζει να ανακαλύψεις μόνος σου τον τρόπο επιβίωσης ή και σωτηρίας σου. Σήμερα, οι «μεσσίες» δεν έχουν παράδεισους να υποσχεθούν και μαζί με την καταρρέουσα οικονομία, υποχωρούν αμφότερα οι κεϋνσιανές πολιτικές και το λεγόμενο «κράτος πρόνοιας» και απομένουν πίσω ολόκληροι πληθυσμοί ανθρώπων -όχι στατιστικά νούμερα- ανήμποροι να σταθούν στα πόδια τους.

Ο Δήμαρχος Αθηναίων κ. Καμίνης υποδέχεται την Έκθεση Φωτογραφίας «Χρόνος / Στιγμές από την Τουρκία»!

Γράφει η Χριστίνα Ν. Χαραλαμποπούλου
Διεθνολόγος

Η Social Activism Αθηνών παρεβρέθηκε στις 15 Νοεμβρίου στα εγκαίνια της Έκθεσης Φωτογραφίας «Χρόνος/Στιγμές από την Τουρκία» όπου μας καλωσόρισε ο Δήμαρχος Αθηναίων κ. Καμίνης εκτελώντας με επιτυχία τα χρέη του οικοδεσπότη.

Όταν η κρίση συναντά την τέχνη... Καλλιτεχνική αυθυπέρβαση ή παρακμή;

Γράφει η Γεωργία Κεραμάρη
Δημοσιογράφος

Είναι κοινή παραδοχή ότι τέχνη και κρίση έχουν σχέση διαλεκτική. Όμως, αυτή η σχέση είναι άραγε «συγκρουσιακή» περιθωριοποιώντας την τέχνη; Ή μήπως είναι «δημιουργική», πυροδοτώντας την καλλιτεχνική ανησυχία και έμπνευση, που δεν εφησυχάζεται σε χαλεπούς καιρούς;

Δωρεάν εκδηλώσεις στην Αθήνα

Γράφει η Νάνσυ Οικονόμου
Πολιτικός Επιστήμων

Ζήστε την πόλη δωρεάν!

Στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε, είναι επιτακτική ανάγκη να προωθούνται ενέργειες και πρωτοβουλίες που προσφέρουν ψυχαγωγία και επιμόρφωση χωρίς οικονομική επιβάρυνση. Η Αθήνα, μέσα από μία σειρά πολιτιστικών εκδηλώσεων, εκθέσεων, διαλέξεων και θεατρικών παραστάσεων, δίνει τη δυνατότητα σε ανέργους ή σε άτομα με χαμηλό εισόδημα, να τις επισκεφτούν δωρεάν.

Η Αντικουλτούρα μιας πόλης σε αναβρασμό

Γράφει η Κατερίνα Νάκου
Δημοσιογράφος

Τετάρτη απόγευμα στην πόλη, κόσμος ξεχύνεται στους κεντρικούς δρόμους για να διαμαρτυρηθεί ενάντια στα νέα μέτρα λιτότητας. Τα πρόσωπα αγωνιούν. Βρέχει. Ο κόσμος σιγά σιγά διαλύεται αλλά ο παλμός εξακολουθεί να υπάρχει, μένει κάτι να θυμίζει διαμαρτυρία αλλά όπως φαίνεται…«οι τοίχοι έχουν αυτιά και τα αυτιά τους τοίχους».

Ο Δήμος Αθηναίων υποδέχεται τον Gustav Klimt στην πόλη μας!

Γράφει η Χριστίνα Ν. Χαραλαμποπούλου
Διεθνολόγος

Μπορεί ένα φιλί να αλλάξει τον κόσμο;

Αν ο Klimt βρισκόταν εν ζωή, φέτος θα έκλεινε τα 150 του χρόνια. Αυτό το γεγονός αποτέλεσε την αφορμή για να αφιερωθεί το 2012 στον Gustav Klimt. O Οργανισμός Πολιτισμού Αθλητισμού & Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων και η Αυστριακή Πρεσβεία στην Αθήνα δίνουν το δυναμικό παρόν στους εορτασμούς προς τιμήν του μεγάλου ζωγράφου και διοργανώνουν έκθεση με τίτλο «Gustav Klimt – Wegbereiter der Moderne» («Γκούσταφ Κλιμτ – Ένας πρωτοπόρος του Μοντερνισμού»).

 

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

jpg 17

Δώδεκα εικαστικοί από διαφορετικές γενιές διερευνούν τις σχέσεις «Βιομηχανικής και Εικαστικής παραγωγής» και ανατέμνουν την έννοια του υποπροϊόντος, στην έκθεση που φιλοξενείται από τις 27 Ιανουαρίου έως τις 24 Φεβρουαρίου 2013, στην Τεχνόπολις του Δήμου Αθηναίων.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 1

frog prince

 Η Παιδική Βιβλιοθήκη του Εθνικού Κήπου ,συνεχίζοντας την παράδοση των τελευταίων 12 χρόνων, το πρώτο Σάββατο κάθε μήνα καλωσορίζει το μήνα που έρχεται με αφηγήσεις παραμυθιών, που θα ζωντανεύουν με τη συνοδεία κλασικής κιθάρας, σε δύο διαδοχικές παραστάσεις, 11:30 το πρωί και 12:30 το μεσημέρι.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 1
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 1

chaplin

Κινηματογραφικές προβολές με θέμα τη Βιομηχανία, παρουσιάζει έως τις 17 Φεβρουαρίου 2013, η Τεχνόπολις του δήμου Αθηναίων, στο πλαίσιο της λειτουργίας του νέου Βιομηχανικού Μουσείου Φωταερίου.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 1
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
 ΒΡΕΤΤΑΚΟΣ

Έκθεση φωτογραφίας με τίτλο "Εργάτες" φιλοξενεί από τις 27 Ιανουαρίου έως τις 24 Φεβρουαρίου 2013, η Τεχνόπολις του Δήμου Αθηναίων.

Στην έκθεση το θέμα-εργάτες- λειτουργεί περισσότερο σαν πρόκληση για μια σύνθετη και ταυτόχρονα πιο αφηρημένη προσέγγιση και λιγότερο σαν εργαλείο ανάγνωσης και αποκωδικοποίησης. Η επιλογή των φωτογράφων και των φωτογραφιών τους δείχνει ότι η έμφαση δίνεται στο ανθρώπινο πορτρέτο και όχι τόσο στην ιδιότητα της εργασίας, ενώ είναι επίσης φανερό ότι σχεδόν από όλες τις φωτογραφίες απουσιάζουν οι αναφορές στα στερεότυπα της βιομηχανικής εργασίας.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...