ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσμοί & Εφαρμογές Κοινωνικής Οικονομίας

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

Αναδημοσίευση από Αριστερό Βήμα

Ο Κορνήλιος Καστοριάδης (1922 – 1997), φιλόσοφος, οικονομολόγος και ψυχαναλυτής, υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους διανοητές του 20ου αιώνα. Διευθυντής σπουδών στη Σχολή Ανώτερων Σπουδών Κοινωνικών Επιστημών του Παρισιού από το 1979, οι απόψεις του επηρέασαν τους επαναστατικούς κύκλους της εποχής εντός και εκτός γαλλικών συνόρων. Η αναγνώριση του ιδίου όμως άργησε να έρθει, καθώς χρησιμοποιούσε διάφορα ψευδώνυμα (Pierre Chaulieu, Paul Cardan, Marc Noiraud κ.α) από το 1945 εώς το 1970. Αυτό συνέβαινε επειδή ο Καστοριάδης ζούσε υπό το φόβο της απέλασης στην Ελλάδα μέχρι το 1970, οπότε και απέκτησε τη γαλλική υπηκοότητα. Το 1989 αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτορας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και το 1993 επίτιμος διδάκτορας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (el.wikipedia.org).

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

Αναδημοσίευση από ecosmopolis.wordpress.com

 

Παρακολουθώντας τις εξελίξεις σε Ελλάδα και Ευρώπη και βλέποντας την πολιτική και πολιτισμική διολίσθηση και των δύο – και κυρίως των ελληναράδων που κομπάζουν για τον δήθεν δικό τους πολιτισμό έναντι των βάρβαρων γερμανών – νομίζω πως ήλθε η ώρα να μπούμε στον πυρήνα του προβλήματος και να το αντιμετωπίσουμε κατάματα.

Το μεγάλο έλλειμμα στο ευρωπαϊκό οικοδόμημα είναι οι δημοκρατικές δομές του, κάτι που απομακρύνει την ιδέα της ΕΕ από τις βασικές αρχές του Δυτικού πολιτισμού.

Τι είναι όμως η Δημοκρατία; Είναι παράγωγο μιας σχέσης αιτίας – αποτελέσματος; Αν ναι, γιατί  ποτέ και πουθενά δεν λειτούργησε εκτός από την αρχαία Ελλάδα; Μήπως έχει σχέση με τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε φύση, άνθρωπο και κοινωνία και αυτό με την σειρά του επηρεάζει και την οικονομία; Κι αν ναι, με ποιόν τρόπο;

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

Χρήστος Γιανναράς

Ο ευρωπαϊκός Διαφωτισμός είναι, σίγουρα, κάτι περισσότερο από ιδεολογικό ρεύμα ή θεωρητικό σύστημα, κάτι περισσότερο από φιλοσοφική τάση ή «σχολή». Είναι εποχή, είναι οι «Νέοι Χρόνοι» της ευρωπαϊκής ιστορίας. Χρόνοι «φωτισμού» του ευρωπαίου ανθρώπου, ύστερα από τον «σκοταδισμό» των μέσων αιώνων, την ολοκληρωτική επιβολή της θρησκευτικής αυθεντίας ως κυρίαρχης ιδεολογίας. Είναι πολιτισμός, δηλαδή καθολικός τρόπος του βίου.  Αυτό που εμπεδώνεται ως καθολικός τρόπος βίου, είναι κατ’αρχήν μια θεμελιώδης στάση ή επιλογή, μια αφετηριακή νοηματοδότηση της ανθρώπινης ύπαρξης και της ανθρώπινης πράξης, του αντικείμενου κόσμου και της χρήσης του κόσμου.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

Αναδημοσίευση από τo capital.gr

Μια συνέντευξη που παραχώρησε ο Κορνήλιοs Καστοριάδηs (1922-1997)
Eρώτηση Δημοσιογράφου
: Συχνά λέγεται ότι η Ελλάδα είναι «προβληματική», στην Ελλάδα «όλα γίνονται στον αέρα», «χωρίς προγραμματισμό», «χωρίς βάρος». Με τέτοιες διαπιστώσεις συμφωνούν πολλοί. Αλλά περιορίζονται συνήθως μόνο στις διαπιστώσεις. Γνωρίζω ότι η ελληνική κατάσταση σας απασχολεί βαθιά. Ποια είναι η ερμηνεία σας για όσα συμβαίνουν; Γιατί συμβαίνουν έτσι τα πράγματα στην Ελλάδα; Ποιες οι βαθύτερες αιτίες;

Καστοριάδης:Πρώτον, δεν ξέρω. Δεύτερον, στο μέτρο που μπορώ να ξέρω κάτι, είναι ότι η πολιτική ζωή του ελληνικού λαού τελειώνει περίπου το 404 π.χ.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

[δημοσιεύθηκε στην Νέα Κοινωνιολογία, αρ.44, Ανοιξη, 2008]


ΓΙΩΡΓΟΣ Ν. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
Δρ. Φιλοσοφίας

To 2007 συμπληρώθηκαν δέκα χρόνια από τον θάνατο του Κ. Καστοριάδη και δικαίως έγιναν εκδηλώσεις σε πολλές χώρες για τον μεγάλο στοχαστή. Στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε ένα συνέδριο με τίτλο «Ο στοχαστής της αυτονομίας» (Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών, 2-4 Νοεμβρίου 2007). Δεν υπάρχει ίσως καλύτερος τρόπος για να τιμηθεί ένας στοχαστής, από το να συζητηθεί κριτικά το έργο του. Μια καλή εισαγωγή σε αυτή τη συζήτηση θα ήταν η υπενθύμηση ορισμένων στοιχείων από το βασικό βιβλίο του, που άνοιξε νέους ορίζοντες στη φιλοσοφική και πολιτική σκέψη.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

Συγγραφέας: Μαγγιώρου Μαρία

Άρδην τ. 27 Διαφωτισμός και ελληνικός πολιτισμός

(Πέρα από τους Λογίους, την Εκκλησία και τους Πολιτικούς)

Η ‘λαϊκή’ παράδοση ως δημιουργία

Γνωρίζουμε από τον Κ. Καστοριάδη, ότι η ιστορία, άρα και οι διάφορες μορφές κοινωνιών που δημιουργούνται σ’ αυτήν την ιστορία, ορίζονται κατ’ ουσίαν από τη φαντασιακή δημιουργία: τη δημιουργία κοινωνικών σημασιών, όπως η νεότερη ορθολογικότητα. Δημιουργία, η οποία δεν αποτελεί έργο ορισμένων εντοπίσιμων ατόμων, αλλά του ανώνυμου συλλογικού φαντασιακού ως θεσμίζουσας εξουσίας. Κατά συνέπεια, «ο έσχατος στόχος της κοινωνικής και ιστορικής έρευνας είναι η αποκατάσταση και η ανάλυση, στο μέτρο του δυνατού, αυτών των σημασιών για κάθε μελετώμενη κοινωνία» [1992, σ. 280].

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 1

 Γράφει ο Νίκος Γκέκας,

Δημοσιογράφος

Η οικονομική κρίση που ταλανίζει εδώ και 3 χρόνια τη χώρα μας, πέρα από τις οικονομικές παθογένειες που έφερε στο φως, παρουσίασε εύγλωττα και τις πολιτικές παθογένειες της χώρας. Η οικονομική κρίση έκανε ευκρινέστερο από ποτέ, ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα του ελληνικού πολιτικού συστήματος, το έλλειμμα αντιπροσώπευσης.

 

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 1
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

Γράφει ο Νικόλαος Ανδρινόπουλος

Η Ευρωπαϊκή Ένωση σε ό,τι αφορά τις θεσμικές δυνατότητες παρέμβασης – αλληλεπίδρασης που έδωσε στους πολίτες των μελών της αποτελεί ένα ιδιαίτερο θεσμικό μόρφωμα που χαρακτηρίζεται από την ανοιχτή επικοινωνία και τη διάχυση πληροφόρησης προς του πολίτες.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Commision), η Eur lex, όπου μπορεί να βρει κανείς τη δημοσιοποίηση όχι μόνο των αποφάσεων, αλλά και των ενδιάμεσων βημάτων της διαβούλευσης της commission.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 1

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση και οι μη κερδοσκοπικές Οργανώσεις σε νέα δημιουργικά και συνεργατικά μονοπάτια

 Συνέντευξη του Βασίλη Τακτικού

στη Νατάσα Στάμου, Δημοσιογράφο

Η ανάγκη σύναψης ενός κοινωνικού συμβολαίου μεταξύ Τοπικής Αυτοδιοίκησης και οργανώσεων της κοινωνίας πολιτών τίθεται στην ημερήσια διάταξη. Σε μεγάλα ιστορικά γεγονότα και κοινωνικές αλλαγές η ιδέα του «Κοινωνικού Συμβολαίου» επανέρχεται και γνωρίζει ευρεία επεξεργασία και διάδοση, για να δηλώσει την ανάγκη για νέες συναινέσεις και συμφωνίες προκειμένου να διασφαλιστεί η κοινωνική ειρήνη και συνοχή μέσα στην αστική κοινωνία.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 1
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

f12-kam

Αναδημοσίευση από ert.gr

Με την αντιπροσωπεία του Ευρωπαϊκού Αντιρατσιστικού Κινήματος Βάσης (EGAM) θα συναντηθεί την Πέμπτη ο δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργος Καμίνης. Όπως σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση, «ο δήμος Αθηναίων και το Συμβούλιο Ένταξης Μεταναστών του δήμου Αθηναίων συντάσσουν τις δυνάμεις τους με το Ευρωπαϊκό Αντιρατσιστικό Κίνημα στην ειρηνική πορεία που πραγματοποιείται το Σάββατο 15 Δεκέμβρη, στις 3 το μεσημέρι, από τη Βουλή μέχρι την Ακρόπολη εναντίον των ρατσιστικών επιθέσεων και κατά του αντισημιτισμού και του νεοναζισμού.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...