ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσμοί & Εφαρμογές Κοινωνικής Οικονομίας

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 2

 Γράφει ο Σταύρος Μαραγκός
Γεωλόγος- Γεωπεριβαλλοντολόγος

Πολλά ακούγονται και γράφονται ακόμη περισσότερα για τον ρόλο των Μη Κερδοσκοπικών Οργανώσεων (Μ.Κ.Ο) και την προσφορά τους στην κοινωφελή εργασία. Εκμετάλλευση εργαζομένων, καταγγελίες συμβάσεων, καθυστέρηση πληρωμών.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 2
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

Γράφει η Νάνσυ Οικονόμου

Πολιτικός Επιστήμων

Το Πεδίον του Άρεως αποτελεί κομμάτι της νεότερης ελληνικής ιστορίας. Είναι ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια άλση της Αθήνας και σημαντικός πνεύμονας πρασίνου. 

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

Αναδημοσίευση από www.aftodioikisi.gr

 Το νέο προεδρείο του δημοτικού συμβουλίου του δήμου Αθηναίων εξελέγη κατά τη σημερινή, πρώτη πανηγυρική συνεδρίαση του έτους. Πρόεδρος του Σώματος εξελέγη ο Φώτης Προβατάς (παράταξη «Δικαίωμα στην Πόλη») με 25 ψήφους υπέρ, 11 λευκά και 7 άκυρα ψηφοδέλτια. Αντιπρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου εξελέγη ο Χρήστος Τεντόμας (παράταξη «Αθήνα Πόλη της Ζωής Μας») με 27 ψήφους υπέρ, 13 λευκά και 3 άκυρα ψηφοδέλτια και γραμματέας η Λήδα Καζαντζάκη (παράταξη «Ανοιχτή Πόλη») με 26 ψήφους υπέρ, 5 λευκά και 12 άκυρα ψηφοδέλτια.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

Αναδημοσίευση από Αριστερό Βήμα

Ο Κορνήλιος Καστοριάδης (1922 – 1997), φιλόσοφος, οικονομολόγος και ψυχαναλυτής, υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους διανοητές του 20ου αιώνα. Διευθυντής σπουδών στη Σχολή Ανώτερων Σπουδών Κοινωνικών Επιστημών του Παρισιού από το 1979, οι απόψεις του επηρέασαν τους επαναστατικούς κύκλους της εποχής εντός και εκτός γαλλικών συνόρων. Η αναγνώριση του ιδίου όμως άργησε να έρθει, καθώς χρησιμοποιούσε διάφορα ψευδώνυμα (Pierre Chaulieu, Paul Cardan, Marc Noiraud κ.α) από το 1945 εώς το 1970. Αυτό συνέβαινε επειδή ο Καστοριάδης ζούσε υπό το φόβο της απέλασης στην Ελλάδα μέχρι το 1970, οπότε και απέκτησε τη γαλλική υπηκοότητα. Το 1989 αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτορας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και το 1993 επίτιμος διδάκτορας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (el.wikipedia.org).

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

Αναδημοσίευση από ecosmopolis.wordpress.com

 

Παρακολουθώντας τις εξελίξεις σε Ελλάδα και Ευρώπη και βλέποντας την πολιτική και πολιτισμική διολίσθηση και των δύο – και κυρίως των ελληναράδων που κομπάζουν για τον δήθεν δικό τους πολιτισμό έναντι των βάρβαρων γερμανών – νομίζω πως ήλθε η ώρα να μπούμε στον πυρήνα του προβλήματος και να το αντιμετωπίσουμε κατάματα.

Το μεγάλο έλλειμμα στο ευρωπαϊκό οικοδόμημα είναι οι δημοκρατικές δομές του, κάτι που απομακρύνει την ιδέα της ΕΕ από τις βασικές αρχές του Δυτικού πολιτισμού.

Τι είναι όμως η Δημοκρατία; Είναι παράγωγο μιας σχέσης αιτίας – αποτελέσματος; Αν ναι, γιατί  ποτέ και πουθενά δεν λειτούργησε εκτός από την αρχαία Ελλάδα; Μήπως έχει σχέση με τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε φύση, άνθρωπο και κοινωνία και αυτό με την σειρά του επηρεάζει και την οικονομία; Κι αν ναι, με ποιόν τρόπο;

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

Χρήστος Γιανναράς

Ο ευρωπαϊκός Διαφωτισμός είναι, σίγουρα, κάτι περισσότερο από ιδεολογικό ρεύμα ή θεωρητικό σύστημα, κάτι περισσότερο από φιλοσοφική τάση ή «σχολή». Είναι εποχή, είναι οι «Νέοι Χρόνοι» της ευρωπαϊκής ιστορίας. Χρόνοι «φωτισμού» του ευρωπαίου ανθρώπου, ύστερα από τον «σκοταδισμό» των μέσων αιώνων, την ολοκληρωτική επιβολή της θρησκευτικής αυθεντίας ως κυρίαρχης ιδεολογίας. Είναι πολιτισμός, δηλαδή καθολικός τρόπος του βίου.  Αυτό που εμπεδώνεται ως καθολικός τρόπος βίου, είναι κατ’αρχήν μια θεμελιώδης στάση ή επιλογή, μια αφετηριακή νοηματοδότηση της ανθρώπινης ύπαρξης και της ανθρώπινης πράξης, του αντικείμενου κόσμου και της χρήσης του κόσμου.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

Αναδημοσίευση από τo capital.gr

Μια συνέντευξη που παραχώρησε ο Κορνήλιοs Καστοριάδηs (1922-1997)
Eρώτηση Δημοσιογράφου
: Συχνά λέγεται ότι η Ελλάδα είναι «προβληματική», στην Ελλάδα «όλα γίνονται στον αέρα», «χωρίς προγραμματισμό», «χωρίς βάρος». Με τέτοιες διαπιστώσεις συμφωνούν πολλοί. Αλλά περιορίζονται συνήθως μόνο στις διαπιστώσεις. Γνωρίζω ότι η ελληνική κατάσταση σας απασχολεί βαθιά. Ποια είναι η ερμηνεία σας για όσα συμβαίνουν; Γιατί συμβαίνουν έτσι τα πράγματα στην Ελλάδα; Ποιες οι βαθύτερες αιτίες;

Καστοριάδης:Πρώτον, δεν ξέρω. Δεύτερον, στο μέτρο που μπορώ να ξέρω κάτι, είναι ότι η πολιτική ζωή του ελληνικού λαού τελειώνει περίπου το 404 π.χ.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

[δημοσιεύθηκε στην Νέα Κοινωνιολογία, αρ.44, Ανοιξη, 2008]


ΓΙΩΡΓΟΣ Ν. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
Δρ. Φιλοσοφίας

To 2007 συμπληρώθηκαν δέκα χρόνια από τον θάνατο του Κ. Καστοριάδη και δικαίως έγιναν εκδηλώσεις σε πολλές χώρες για τον μεγάλο στοχαστή. Στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε ένα συνέδριο με τίτλο «Ο στοχαστής της αυτονομίας» (Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών, 2-4 Νοεμβρίου 2007). Δεν υπάρχει ίσως καλύτερος τρόπος για να τιμηθεί ένας στοχαστής, από το να συζητηθεί κριτικά το έργο του. Μια καλή εισαγωγή σε αυτή τη συζήτηση θα ήταν η υπενθύμηση ορισμένων στοιχείων από το βασικό βιβλίο του, που άνοιξε νέους ορίζοντες στη φιλοσοφική και πολιτική σκέψη.

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

Συγγραφέας: Μαγγιώρου Μαρία

Άρδην τ. 27 Διαφωτισμός και ελληνικός πολιτισμός

(Πέρα από τους Λογίους, την Εκκλησία και τους Πολιτικούς)

Η ‘λαϊκή’ παράδοση ως δημιουργία

Γνωρίζουμε από τον Κ. Καστοριάδη, ότι η ιστορία, άρα και οι διάφορες μορφές κοινωνιών που δημιουργούνται σ’ αυτήν την ιστορία, ορίζονται κατ’ ουσίαν από τη φαντασιακή δημιουργία: τη δημιουργία κοινωνικών σημασιών, όπως η νεότερη ορθολογικότητα. Δημιουργία, η οποία δεν αποτελεί έργο ορισμένων εντοπίσιμων ατόμων, αλλά του ανώνυμου συλλογικού φαντασιακού ως θεσμίζουσας εξουσίας. Κατά συνέπεια, «ο έσχατος στόχος της κοινωνικής και ιστορικής έρευνας είναι η αποκατάσταση και η ανάλυση, στο μέτρο του δυνατού, αυτών των σημασιών για κάθε μελετώμενη κοινωνία» [1992, σ. 280].

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Περισσότερα...
Αξιολόγηση Χρήστη:  / 1

 Γράφει ο Νίκος Γκέκας,

Δημοσιογράφος

Η οικονομική κρίση που ταλανίζει εδώ και 3 χρόνια τη χώρα μας, πέρα από τις οικονομικές παθογένειες που έφερε στο φως, παρουσίασε εύγλωττα και τις πολιτικές παθογένειες της χώρας. Η οικονομική κρίση έκανε ευκρινέστερο από ποτέ, ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα του ελληνικού πολιτικού συστήματος, το έλλειμμα αντιπροσώπευσης.

 

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 1
Περισσότερα...