Συνεντεύξεις των εργαζομένων της Social Activism Αθηνών

Διάλογος για τον κοινωνικό ακτιβισμό και την κοινωνική οικονομία

 Ο Βασίλης Τακτικός, Διευθυντής της «Social Activism Αθηνών»
συζητά με την Αναστασία Πρίφτη, Κοινωνική Ανθρωπολόγο
και Νατάσα Στάμου, Δημοσιογράφο
Συμμετέχει η Γεωργία Κεραμάρη, Δημοσιογράφος

 «Διάλογος…. για το πραγματιστικό φαινόμενο της κοινωνικής οικονομίας»

Όταν ζευγαρώνονται οι σκέψεις, πολλαπλασιάζονται οι ιδέες, καλλιεργείται το όραμα. Στη «Social Activism Αθηνών» ο Διάλογος υπήρξε πάντοτε κύριο εργαλείο, μέσο και τρόπος ανάδειξης επιμέρους ζητημάτων, από διαφορετικές αφετηρίες, με κοινό τελικά σκοπό. 

Οι αφανείς «ήρωες» και η δημοσιογραφία πολιτών

 

Συνέντευξη του Αλέξανδρου Ξυράφη, Γεωπόνου,
στη Χριστίνα Χαραλαμποπούλου, Διεθνολόγο

 Ο Αλέξανδρος Ξυράφης αφηγείται την εμπειρία του ως συντάκτης και διαχειριστής των δύο ηλεκτρονικών εφημερίδων «Social Activism Αθηνών» και «Οίκοpress». Όπως αναφέρει, η συγκεντρωτική αξιοποίηση των γνώσεών του κατά το εγχείρημα των δύο εφημερίδων όπως προέκυψε, αποτελεί για κείνον μία ανέλπιστη δημιουργική «όαση» βασιζόμενη στη συμμετοχικότητα ενώ μεταξύ άλλων επισημαίνει: «… οι αφανείς αγωνιστές, οι αφανείς ήρωες, οι αμφισβητίες του οτιδήποτε μη δίκαιου, οι ονειροπόλοι «ενός καλύτερου αύριο» βρίσκονται εκεί έξω. Ολοένα αυξάνονται, διεκδικώντας μαχόμενοι τα αναφαίρετα δικαιώματα όλων μας. Και για λογαριασμό εκείνων οι οποίοι εξακολουθούν να βρίσκονται στον καναπέ τους. Κι ας μην το γνωρίζουν…».

 

Όταν «βολεύονται» πολλοί…

Συνέντευξη της Sitsa_K, Γραφίστρια,
στην Χριστίνα Χαραλαμποπούλου, Διεθνολόγο

«…Ακόμα και σήμερα, με όλη αυτή την πληροφόρηση, υπάρχουν άνθρωποι που κρατούν στα χέρια τους θέσεις εργασίας και απειλούν προκειμένου να πας με τα νερά τους… Και υπάρχουν νέοι άνθρωποι που ρίχνουν τις αξίες και τα ιδανικά τους, απαρνιούνται την ελευθερία της έκφρασής τους, για να κρατήσουν με νύχια και με δόντια αυτή τη «δουλίτσα» των 400, 500, 625€…

Διαβάστε περισσότερα…


Αν δεν σου αρέσει κάτι άλλαξε το…

 Γράφει ο Ορέστης Λαγκαδινός

Το σύστημα πάντα ήταν και θα είναι τραγικό και άδικο. Η διαφθορά υπάρχει από τον χρυσό αιώνα του Περικλή και όλα αυτά που συμβαίνουν τώρα τα έχουν ζήσει οι γονείς μας, οι γονείς των γονιών μας, οι γονείς των γονιών των γονιών μας…

 

Η δημοσιογραφία πολιτών από τη θεωρία στην πράξη

 

Συνέντευξη της Ελένης Καλησπεράτη, Κοινωνιολόγου,
στην Κατερίνα Νάκου, Δημοσιογράφο

Η Ελένη Καλησπεράτη ως κοινωνιολόγος μας αφηγείται πώς πέρασε από τη θεωρία στην πράξη μέσα από την εργασιακή της εμπειρία στο πρόγραμμα της κοινωφελούς εργασίας για την έκδοση της ηλεκτρονικής εφημερίδας «Social Activism Αθηνών».

 

Οικοενέργεια και Υδάτινοι Πόροι

 

Γράφει η Όλγα Υψηλάντη

Η περιβαλλοντολόγος Όλγα Υψηλάντη αφηγείται την εμπειρία της και την δραστηριότητα της ως συντάκτρια στην εφημερίδα οίκοpress, στο πλαίσιο του κοινωφελούς προγράμματος εργασίας και των προσπαθειών της να εκλαϊκεύσει πληροφορίες για την ανάπτυξη των ήπιων μορφών ενέργειας και της οικολογικής διαχείρισης του νερού.

 

Διαχείριση Περιβάλλοντος

 

Γράφει ο Αθανάσιος Κόκκοτος

Ο περιβαλλοντολόγος Αθανάσιος Κόκκοτος αφηγείται στην Όλγα Υψηλάντη την εμπειρία του και την δραστηριότητα του, ως συντάκτης στην εφημερίδα οίκοpress, στο πλαίσιο του κοινωφελούς προγράμματος εργασίας και την προσπάθεια του να εκλαϊκεύσει την πληροφορία για την ορθή διαχείριση του περιβάλλοντος.

 

Διαχείριση περιεχομένου και Social Media

 

Συνέντευξη της Κωνσταντίνας Πανταζή, αποφοίτου Πληροφορικής του Οικονομικού Πανεπιστήμιου Αθηνών,
στην Όλγα Υψηλάντη, Περιβαλλοντολόγο

«Οι συνθήκες που επικρατούν αυτή την στιγμή στην Ελλάδα είναι αποκαρδιωτικές για τους νέους επιστήμονες. Οι ευκαιρίες που τους δίνονται είναι μηδαμινές τόσο σε επίπεδο απασχόλησης όσο και σε επίπεδο καριέρας καθώς και εξευτελιστικές σε οικονομικό επίπεδο. Έτσι κι εγώ όπως και οι υπόλοιποι νέοι βρίσκουμε πολλές κλειστές πόρτες παραμένοντας σε δυσμενή θέση.

 

Το ζήτημα των αστέγων και η πρακτική μου εμπειρία

 

Συνέντευξη της Χριστίνας Ανδρέου, Κοινωνιολόγου,
στη Χριστίνα Χαραλαμποπούλου, Διεθνολόγο

«Αισθάνομαι αρκετά τυχερή που μου δόθηκε η ευκαιρία να συμμετέχω σε μία ομάδα της οποίας σκοπός είναι η εδραίωση μιας επικοινωνίας με το κοινό, για την ανθρωπιστική δράση. Ορμώμενοι όλοι από την ίδια αρχή και ταυτόχρονα αξιοποιώντας ο καθένας τις δικές του γνώσεις, καταφέραμε πιστεύω να κατανοήσουμε τυχόν προβλήματα, να συλλέξουμε πληροφορίες, να ξεχωρίσουμε και να τονίσουμε τις χρηστικότερες εξ αυτών και να τις παρουσιάσουμε στο κοινό».

 

Social activism ως δίαυλος επικοινωνίας

 Συνέντευξη της Χριστίνας Χαραλαμποπούλου, Διεθνολόγου,
στη Sitsa_K, Γραφίστρια

 «Mας φτάνει να μιλήσουμε απλά
όπως πεινάει κανείς απλά
όπως αγαπάει
όπως πεθαίνουμε απλά.»

 

Τάσος Λειβαδίτης

 

Η καταθλιπτική ψυχολογία της φτώχειας

 Γράφει η Αθανασία Φουσέκη,
Ψυχολόγος

Είναι η φτώχεια, η δυστυχία που οδηγεί στο αδιέξοδο και το τέλος ή το έναυσμα για μία ουσιαστική προς το βέλτιστο αλλαγή; Είναι αυτό που εμείς διαμορφώνουμε ή είναι αυτό που μας διαμορφώνει; Είναι χειρότερο κανείς να γεννιέται ή να πεθαίνει φτωχός; Κι όταν λέμε φτώχεια, εννοούμε οικονομική ή πνευματική/ψυχολογική; Ή μήπως και τα δύο; Η φτώχεια είναι ένα πολυδιάστατο και πολυπαραγοντικό κοινωνικό φαινόμενο και έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται στην προσπάθεια προσέγγισης της.

 

Η πρακτική μου εμπειρία ως συντάκτρια στην οίκοpress

 

Συνέντευξη της Λένας Κατσίμπρα στον Σταύρο Μαραγκό

Η δημιουργία και διάδοση μιας έγκυρης και χρηστικής πληροφορίας, εκτός από απλή ενημέρωση, μπορεί να αποτελέσει το στάδιο για τη δημιουργία μιας συλλογικής κίνησης πολιτών ενάντια στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Η παρούσα συνέντευξη έγινε στα πλαίσια του έργου της κοινωφελούς εργασίας από τους συντάκτες για τους συντάκτες.

 

«Στην εργασία πλέον δεν είναι τίποτα δεδομένο…»

 

Συνέντευξη της Μαντζαβρά Κωνσταντίνα
στην Ελένη Πισιμίση

Κωνσταντίνα, είσαι πτυχιούχος του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου και έχεις την ευκαιρία να εργάζεσαι ως συντάκτρια στην ηλεκτρονική εφημερίδα “Social Activism Αθηνών” . Τι έχεις αποκομίσει από αυτή την εμπειρία; Πιστεύεις πως θα σου φανεί χρήσιμη στο επαγγελματικό σου μέλλον;

 

Η αγορά των Μ.Μ.Ε. στην Ελλάδα, μία από τις μεγαλύτερες «φούσκες»

Συνέντευξη της Άντρης Γ., Επικοινωνία και Media,
στη Γεωργία Κεραμάρη, Δημοσιογράφο

Το τι μπορεί να αποκομίσει κανείς από ένα 5μηνο πρόγραμμα κοινωφελούς χαρακτήρα είναι αρκετά σχετικό και σίγουρα θέλει το χρόνο του και μια απομάκρυνση από την ένταση της στιγμής για να αποκρυσταλλωθεί μια προσωπική εκτίμηση αλλά και να έρθει κανείς εκ νέου σε επαφή με την αναζήτηση εργασίας. Σίγουρα όμως, η βαλτωμένη αγορά εργασίας αλλά και οι οικονομικές συνθήκες που βιώνει ο καθένας τείνουν να μας τραβούν πίσω αναφορικά με πιθανές ανάγκες ακόμη και επαναπροσδιορισμού αντικειμένου σπουδών και εργασίας. Αν κάτι έχω αποκομίσει σε ατομικό επίπεδο, πάντως, είναι μάλλον η δυνατότητα να παίζω με τα όρια της κατευθυντήριας γραμμής και της προσωπικής κοσμοθεωρίας ή μεμονωμένης άποψης.

Διαβάστε περισσότερα…


Όταν «βολεύονται» πολλοί…

Συνέντευξη της Sitsa_K, Γραφίστρια
στην Χριστίνα Χαραλαμποπούλου, Διεθνολόγο

«…Ακόμα και σήμερα, με όλη αυτή την πληροφόρηση, υπάρχουν άνθρωποι που κρατούν στα χέρια τους θέσεις εργασίας και απειλούν προκειμένου να πας με τα νερά τους… Και υπάρχουν νέοι άνθρωποι που ρίχνουν τις αξίες και τα ιδανικά τους, απαρνιούνται την ελευθερία της έκφρασής τους, για να κρατήσουν με νύχια και με δόντια αυτή τη «δουλίτσα» των 400, 500, 625€…

Διαβάστε περισσότερα…


Ανακαλύπτοντας τη «Δημοσιογραφία Πολιτών»

Συνέντευξη του Νίκου Γκέκα, Δημοσιογράφου,
στον Ξενοφώντα Κονόμη, Ηλεκτρονικό Μηχανικό

«Μέσω της «Social Activism Αθηνών» είχα την ευκαιρία να έλθω σε επαφή με όλα σχεδόν τα μεγάλα κοινωνικά προβλήματα που ταλανίζουν την Αθήνα, ενώ παράλληλα είδα και τις τιτάνιες προσπάθειες των ανθρώπων του Δήμου για την επίλυσή τους. Εγώ από την πλευρά μου έκανα ό,τι περισσότερο μπορούσα, προκειμένου να καλύψω τα θέματα αυτά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και να ευαισθητοποιήσω το κοινό σχετικά.»

Διαβάστε περισσότερα…


Μια εμπειρία από πρόγραμμα ανταλλαγής νέων στη Σερβία

Συνέντευξη της Θένιας Φέτση,
στο Νίκο Γκέκα, Δημοσιογράφο

Η Α.Μ.Κ.Ε. «Ερύμανθος» συμμετείχε στο πρόγραμμα «Ισότητα των φύλων: Ο Δρόμος για μια περιεκτική κοινωνία», ένα πρόγραμμα ανταλλαγών νέων στη Σερβία. Το πρόγραμμα διοργανώθηκε από τη μη κερδοσκοπική οργάνωση «Club for Youth Empowerment 018», στα πλαίσια του προγράμματος «Youth In Action». Η Θένια Φέτση, που συμμετείχε στο πρόγραμμα, μας μίλησε για την εμπειρία της. Διαβάστε τι μας είπε…

Διαβάστε περισσότερα…


Social Activism: «Ταξίδι» στη γνώση και την εμπειρία

Συνέντευξη της Γεωργίας Κεραμάρη, Δημοσιογράφου,
στη Νατάσα Στάμου, Δημοσιογράφο

«Το επίτευγμα της «Social Activism Αθηνών» στο οποίο νοιώθω συμμέτοχη, είναι ότι επέτρεψε το «γεφύρωμα» μεταξύ συμβατικής και εναλλακτικής δημοσιογραφίας. Δεν θα ήθελά επ’ ουδενί να μείνω σε έναν περιχαρακωμένο ρόλο, να βάλω τα στεγανά του οιδήμονα δημοσιογράφου, αγνοώντας την ιδιότητά μου ως πολίτης και το αντίστροφο. Πιστεύω πως μέσα από το δημιουργικό «πάντρεμα» της ιδιότητας του πολίτη και του μαχόμενου δημοσιογράφου μπορεί να προκύψει η «πεμπτουσία» της δημοσιογραφίας, μιας δημοσιογραφίας δηλαδή, που ασπάζεται τις αξίες της αντικειμενικότητας, του πλουραλισμού των απόψεων και του δημοκρατικού διαλόγου.»

Διαβάστε περισσότερα…


Η Γνώση ως αγαθό που μπορείς να μοιραστείς

Συνέντευξη που παραχώρησε ο Τζεβελέκος Δημήτριος (ΙΤ),
στη Φουσέκη Αθανασία, Ψυχολόγο

«Η γνώση αποτελεί αγαθό και τα αγαθά πρέπει να μοιράζονται στον κόσμο, χωρίς περιορισμό. Η χρηστική ενημέρωση και η χρήσιμη πληροφορία λοιπόν, πρέπει εξ΄ορισμού να μοιράζεται. Νιώθω λοιπόν περήφανος που μπόρεσα να δώσω σε ένα μέρος της κοινωνίας μας την ευκαιρία να δει και να σκεφτεί πώς μπορεί να λειτουργήσει αυτός ο νέος τρόπος ενημέρωσης.Η ενημέρωση και η είδηση γράφονται στο δρόμο και το διαδίκτυο είναι λεωφόρος.»

Διαβάστε περισσότερα…


Μαραγκός Σταύρος : “Η εκλαίκευση της γνώσης και ο Δημοσιογράφος πολίτης είναι αυτό που χρειάζεται η σημερινή εποχή’’

 Μια συνέντευξη από τον Θάνο Κόκκοτο ( Συντάκτη oikopress – Διαχειριστή Περιβάλλοντος)

 Θ.Κ: Είσαι Γεωλόγος – Γεωπεριβαλλοντολόγος με γνωστικό αντικείμενο και εξειδίκευση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.Είχες την ευκαιρία να εργαστείς ως συντάκτης στην εφημερίδα oikopress και έχεις διανύσει τον τέταρτο μήνα στην εφημερίδα, τι έχεις αποκομίσει από αυτή την εμπειρία και πως σκέφτεσαι να την αξιοποιήσεις;

Διαβάστε περισσότερα…


Συνέντευξη που παραχώρησε η Πισιμίση Ελένη, ως ωφελούμενη του προγράμματος κοινωφελούς εργασίας στην ΑμΚΕ «Ερύμανθος»

 

Ε1: Ελένη, είσαι Γεωπόνος Επιστήμης Φυτικής Παραγωγής και συμμετέχεις στο πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας ως συντάκτρια στην ηλεκτρονική εφημερίδα «Οικοpress». Το πρόγραμμα αυτό, όπως ξέρεις, έχει σκοπό όχι μόνο να σε καλύψει ένα μικρό διάστημα οικονομικά, ως επίδομα ανεργίας, αλλά και να δημιουργήσει, αν είναι δυνατόν, κάποια εργασιακή ευκαιρία, για την εύρεση κάποιας ανάλογης εργασιακής διεξόδου μετά το πέρας αυτής. Από την 4μηνη εμπειρία σου σ’ αυτό το πρόγραμμα, υπάρχει κάποια σχετική προοπτική;

Διαβάστε περισσότερα…


Ένα βήμα και ένα δείγμα της «Δημοσιογραφίας Πολιτών»

 Συνέντευξη της Νίκης – Αικατερίνης Μπαρπαγιάννη, Κλινικής Ψυχολόγου,
στον Ξενοφώντα Κονόμη, Ηλεκτρονικό Μηχανικό

«Μαζί με τον αναγνώστη μάθαινα και εγώ. Εκτός αυτού, το γεγονός ότι δεν είμαστε δημοσιογράφοι με την κλασική έννοια του όρου, αλλά απλοί πολίτες, και μάλιστα νέα παιδιά, με περγαμηνές, άνεργα, από αυτά για τα οποία όλοι μιλούν αλλά όλοι θέτουν στο κοινωνικό περιθώριο, είχε τη σημασία του γιατί μας δόθηκε φωνή. Ποιος μας ρώταγε πριν τι πιστεύουμε; Τι προτείνουμε; Άρα η εφημερίδα μας είναι ένα βήμα και ένα δείγμα δημοσιογραφίας πολιτών.»

Διαβάστε περισσότερα…


Η στάση μας απέναντι στην εργασία και πώς να αξιοποιήσουμε κάθε ευκαιρία που μας δίδεται

 Συνέντευξη της Σοφίας Κόκκαλη, Πολιτικού Επιστήμονα,
στην Κατερίνα Νάκου, Δημοσιογράφο

Κ. Ν.: Είσαι Πολιτικός Επιστήμων, είχες την ευκαιρία να εργαστείς ως συντάκτης στην ηλεκτρονική εφημερίδα «Social Activism Αθηνών» και έχεις διανύσει τον τέταρτο μήνα του πεντάμηνου προγράμματος. Τι έχεις αποκομίσει από αυτή την εμπειρία και πώς σκέφτεσαι να την αξιοποιήσεις;

 Διαβάστε περισσότερα…


Διανύουμε μια περίοδο κρίσης

Συνέντευξη που πήρε ο Αθανάσιος Κόκκοτος από τη Γαρυφαλλιά Γκαντζούνη
Απόφοιτη της σχολής Οργάνωσης και Διοίκησης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Ερώτηση 1: Γαρυφαλλιά, ως οικονομολόγος και συγκεκριμένα εξειδικευμένη στην διοίκηση επιχειρήσεων, είχες την ευκαιρία να εργαστείς ως συντάκτης στην εφημερίδα οικοpress. Διανύοντας τον 4ο μήνα της πρακτικής σου εξάσκησης τι έχεις αποκομίσει από αυτήν την εμπειρία και πως σκέφτεσαι να την αξιοποιήσεις στο μέλλον?

 Διαβάστε περισσότερα…


Όταν ένας Συντάκτης μιλά για την εμπειρία του στην Oikopress…Συνέντευξη της Κωτσοβίνου Ευαγγελίας στην ΑμΚΕ «Ερύμανθος»

 ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ κας ΚΩΤΣΟΒΙΝΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑΣ, ΓΕΩΠΟΝΟΥ ΣΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ OIKOPRESS

Κα Ευαγγελία Κωτσοβίνου είσαι Γεωπόνος, με γνωστικό αντικείμενο «τα Σύγχρονα Συστήματα Φυτικής Παραγωγής, Φυτοπροστασίας και Αρχιτεκτονικής Τοπίου», είχες την ευκαιρία να εργαστείς ως συντάκτης στην εφημερίδα Oikopress και έχεις διανύσει τον τέταρτο μήνα της πρακτικής εξάσκησης, τι έχεις αποκομίσει από αυτή την εμπειρία και πώς σκέφτεσαι να την αξιοποιήσεις;

Διαβάστε περισσότερα…


Συνέντευξη της Έφης Κοσκώση στην Άντρη Γεωρνταμιλή

Ερώτηση 1 Είσαι κοινωνιολόγος και εργάστηκες ως συντάκτρια στην εφημερίδα Oikopress. Έχοντας διανύσει τον τέταρτο μήνα της πρακτικής εξάσκησης, τι έχεις αποκομίσει από αυτή την εμπειρία; Σκέφτεσαι να την αξιοποιήσεις;

Αυτή η εμπειρία με βοήθησε να δοκιμάσω τις ικανότητές μου στη συγγραφή άρθρων μη επιστημονικών στα οποία είχα μια μικρή εμπειρία. Επιπλέον νομίζω πως βελτίωσε τη γραπτή μου έκφραση. Πρώτα από όλα αυτή την εμπειρία θα την προσθέσω στο βιογραφικό μου ως προϋπηρεσία, ενδεχομένως να αναζητήσω και στο μέλλον εργασία σε κάποιο έντυπο ηλεκτρονικό ή μη… αν δηλαδή η κρίση στα Μ.Μ.Ε. δεν τα κλείσει όλα…

Διαβάστε περισσότερα…


ΜΗΝΥΜΑ To Πανελλήνιο Παρατηρητήριο ως θεσμικό κίνημα των οργανώσεων της Κοινωνίας Πολιτών

Πριν 2 χρόνια στις 19 Μαρτίου του 2011 ανακοινώσαμε την ιδρυτική Διακήρυξη του Πανελλήνιου Παρατηρητηρίου των οργανώσεων της Κοινωνίας Πολιτών.

Στην ιδρυτική διακήρυξη θέσαμε ως στρατηγικό στόχο να οργανώσουμε περιφερειακά παρατηρητήρια σε όλες τις διοικητικές περιφέρειες της χώρας, να ενώσουμε δυνάμεις, να δώσουμε την δυνατότητα και τεχνογνωσία σε μικρές εθελοντικές οργανώσεις να μπουν σε προγράμματα κοινωνικής οικονομίας και κοινωφελούς εργασίας αξιοποιώντας το αποκλεισμένο αναξιοποίητο κοινωνικό κεφάλαιο του εθελοντισμού.

Είχαμε σκοπό από την μία μεριά να σπάσουμε το «μονοπώλιο» των ελίτ στα κοινωνικά προγράμματα και από την άλλη να περιορίσουμε όσο γίνεται το πελατειακό πολιτικό σύστημα στο χώρο της αδιαφανούς διαδικασίας επιχορήγησης και εξάρτησης. Να απελευθερώσουμε μικρές αλλά σημαντικές δυνάμεις της κοινωνίας πολιτών από την γάγγραινα του κρατισμού. Δύο χρόνια μετά δεν μπορούμε να πούμε ότι αυτά τα φαινόμενα δεν εξακολουθούν να υπάρχουν αλλά μπορούμε να πούμε με μετρήσιμα στοιχεία ότι 100 περίπου νέες και αποκλεισμένες οργανώσεις έχουν μπει στα προγράμματα χάρη στην συμβουλευτική και την δράση του Πανελλήνιου Παρατηρητηρίου. Κι αυτό φαίνεται, τόσο από τα προγράμματα Κοινωφελούς Εργασίας όσο και από τις οργανώσεις που μπήκαν για πρώτη φορά σε προγράμματα «ΤΟΠΕΚΟ» και «ΤΟΠΣΑ» χάρη στην συμβουλευτική που παρέχεται μέσα του Παρατηρητηρίου.

Με αυτόν τον τρόπο, το Πανελλήνιο Παρατηρητήριο έχει συγκεντρώσει ένα κοινωνικό κεφάλαιο, μια κοινωνική εμβέλεια και μια ισχύ για νέους μεγαλύτερους κοινωνικούς στόχους. Δεν το συγκέντρωσε αυτό το κεφάλαιο με αερολογίες και ψευτοσυνδικαλισμό όπως συνήθως γίνεται από διάφορους που κατά καιρούς έχουν επιχειρήσει κάτι ανάλογο, αλλά με ουσιαστική προσφορά και χρηστική συμβουλευτική πληροφόρηση προς τα μέλη.

Βασική μας αρχή, ήταν και είναι η προσφορά και η αφοσίωση στους στόχους της κοινωνικής οικονομίας χωρίς ηγεμονισμούς και χωρίς «καπέλωμα» της Περιφέρειας από το κέντρο. Για αυτό προτείναμε και προτείνουμε το ομοσπονδιακό σύστημα συντονισμού και οργάνωσης το όποιο επιβεβαιώνεται σε κάθε περίπτωση στην πράξη από την πλειοψηφία των μελών του δικτύου.

Βασική μας αρχή άλλωστε είναι η συμμετοχική δημοκρατία και η ενίσχυση των θεσμών διαβούλευσης στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Κάθε συγκεντρωτισμός, πλεονεξία και ιδιοτέλεια που πλήττει την συλλογική αντίληψη και πράξη είναι έξω από τις αρχές μας.

Για αυτό και δεν διστάσαμε να θέσουμε εκτός της ομοσπονδιακής αυτής οργάνωσης κάθε μέλος που δεν σέβεται τις αρχές μας στην πράξη.

Ασφαλώς, δεν είμαστε κομματική οργάνωση και δεν θέλουμε να μοιάσουμε σε τίποτε με τα κόμματα και το συγκεντρωτισμό τον οποίο πρεσβεύουν.

Προτρέπουμε τα μέλη μας να ακολουθούν την πάντοτε ρηξηκέλευση αντίληψη «δωρεάν λάβετε δωρεών δώτε» Να προσφέρουν δηλ. δωρεάν τεχνογνωσία στην κοινωνική οικονομία και τον εθελοντισμό όταν και εκείνοι δωρεάν έχουν λάβει.

Να μην αποκλείουν τους άλλους που θέλουν μα προσφέρουν στο κοινωνικό ακτιβισμό και προπαντός να μην συμπεριφέρονται σαν κομματάρχες εκλεκτοί κάποιου αρχηγού.

Με αυτή την έννοια δεν είναι ευπρόσδεκτοι στο δίκτυο μας εκείνοι που θέλουν μεν να λαμβάνουν δωρεάν τεχνογνωσία αλλά να πουλούν στους άλλους εκδούλευση και ηγετιλίκι.

Παλεύουμε για μια κοινωνία πιο δίκαιη και για αλληλέγγυα κοινωνική οικονομία και αυτές τις αρχές όχι μόνο δεν πρέπει να τις ξεχνάμε αλλά οφείλουμε να τις κηρύττουμε και τις αποδεικνύουμε με τις πράξεις, δημιουργώντας νέους συνεργατικούς θεσμούς και νέες θέσεις εργασίας για αυτούς που το έχουν ανάγκη.

Το πραγματικό νόημα της ζωής είναι να φυτεύουμε δένδρα, κάτω από τη σκιά των οποίων δεν περιμένουμε να καθίσουμε. Νέλσον Χέντερσον

Το να περιμένετε από τον κόσμο να σας συμπεριφερθεί σωστά, επειδή είστε καλός άνθρωπος, είναι σαν να περιμένετε από ένα ταύρο να μη σας επιτεθεί, επειδή είστε χορτοφάγος. Ντένις Γόλει

Ωστόσο, ο άνθρωπος που σπέρνει σπόρους καλοσύνης, απολαμβάνει ανεξάντλητη σοδιά. Τζον Μέισον

11-3-2013

Βασίλης Τακτικός

Αποστολή με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου BlogThis! Μοιραστείτε το στο Twitter Μοιραστείτε το στο Facebook

 

Η τέχνη της επικοινωνίας

Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΣΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Γράφει ο Βασίλης Τακτικός

 

Η επικοινωνία πέρα από τέχνη της πειθούς είναι μια διαρκής διαδικασία ανάπτυξης. Μια διαδικασία κοινωνικής, οικονομικής και πολιτιστικής ανάπτυξης, αλλά και του συνόλου των ανθρώπινων σχέσεων. Η γλώσσα, ο πολιτισμός, η ιστορία, η πολιτική, η εργασία, το εμπόριο και η επιχειρηματικότητα αναπτύσσονται χάριν της μετάδοσης των μηνυμάτων, της γνώσης, των ιδεών και της τεχνολογίας. Όλες οι μεγάλες κοινωνικές επαναστάσεις ήταν απότοκες επαναστάσεων που προέκυψαν μέσα από τις τεχνολογίες της επικοινωνίας.

 

Διαβάστε περισσότερα…

Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΗΣ ΣΕ 5 ΕΠΙΠΕΔΑ

 

“Τα κομβικά σημεία της διάλεξης”

Η τέχνη της επικοινωνίας όπως κάθε τέχνη καθορίζεται από τις συνθήκες από το ευρύτερο επικοινωνιακό περιβάλλον όπως και η κάθε μεμονωμένη επιχείρηση από το ευρύτερο επιχειριασιακό-οικονομικό περιβάλλον.

Επιστήμη της επικοινωνίας. Το βιβλίο του Pegis Debray

Γράφει η Βασιλική Τακτικού

 

Το βιβλίο του Pegis Debray είναι μια ανατομία της πολιτικής και της ιστορίας με βάση την πειθώ και τα επικοινωνιακά συστήματα, που αναδεικνύει και οριοθετεί την παλιά «τέχνη» της επικοινωνίας που στις μέρες μας έγινε επιστημη.

 

Διαβάστε περισσότερα…

Ρητορική τέχνη

 

Πραγματεία του Αριστοτέλη σε τρία βιβλία για τη ρητορική. Η συγγραφή της υπολογίζεται πώς πρέπει να έγινε μεταξύ 334 και 323 π.Χ.. Στα δύο πρώτα βιβλία ο αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος πραγματεύτηκε τη θεωρία και τις αρχές και στο τρίτο το λεκτικό της ρητορικής τέχνης που περιέχει και τεχνικούς όρους της γραμματικής.

Αποτελεσματική επικοινωνία στις σύγχρονες επιχειρήσεις

 

Η παγκόσμια επικοινωνία δεν είναι ασφαλώς νέο φαινόμενο. Υπάρχει εδώ και πολλούς αιώνες. Οι ιδέες του Ηράκλειτου και του Λάο Τσε είναι πολύ πιθανό ότι έρχονταν σε επαφή μεταξύ τους και αλληλοεπηρεάζονταν. Μια ανακάλυψη που είχε σημασία και υπήρχαν οι συνθήκες για να διαδοθεί, για παράδειγμα ο τροχός ή άλλες τεχνογνωσίες, διαδίδονταν σε όλο τον γνωστό κόσμο.

ΔΕΚΑΕΞΙ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ

 

Συνιστώσες που Αλλάζουν όσο αυτή Αυξάνεται
από τον Δρ.
Φιλ Μπαρτλ
μετάφραση Ηλίας Παπαδόπουλος

Υλικό ομάδας εργασίας προς διανομή

Η αύξηση της ικανότητας περιλαμβάνει ενίσχυση και ενδυνάμωση σε διάφορες κατευθύνσεις. Παρακάτω θα βρείτε δεκαέξι στοιχεία μιας οργάνωσης που αλλάζουν καθώς γίνεται πιο δυνατή.

 

«Κοινωνικός Ακτιβισμός»:Αντίδοτο στην κρίση και μοχλός κοινωνικής ανάπτυξης

Συνέντευξη του Βασίλη Τακτικού,
Διευθυντή της «Social Activism Αθηνών»,
στη Νατάσα Στάμου, Δημοσιογράφο

 

Ο εθελοντικός και κοινωνικός ακτιβισμός μπορεί να λειτουργήσει ως ανάχωμα στην επέκταση της ανθρωπιστικής, οικονομικής και περιβαλλοντικής κρίσης; Μπορεί να συντελέσει καθοριστικά στη δημιουργική αξιοποίηση και διαχείριση φυσικών, υλικών και ανθρώπινων πόρων;

Γλώσσα είναι η βάση της λεκτικής επικοινωνίας

 

δηλαδή της επικοινωνίας με τη βοήθεια των γλωσσικών συμβόλων. «Η ανθρώπινη γλώσσα ως επικοινωνιακό σύστημα χαρακτηρίζεται από ενδογενή, ατέρμονη δημιουργικότητα και πλαστικότητα, πράγμα που στερούνται τα υπόλοιπα συστήματα επικοινωνίας» . Αν και η λέξη γλώσσα έχει χρησιμοποιηθεί με ποικίλες έννοιες, είναι πλέον κοινά αποδεκτός ο ορισμός της ως σύστημα επικοινωνιακής συμπεριφοράς.

Γνωμικά-Σοφά λόγια-Ρητά

 

Είτε είμαστε άνθρωποι είτε είμαστε αστρική σκόνη, όλοι μαζί χορεύουμε στη μελωδία ενός αόρατου ερμηνευτή Αλμπερτ Αινσταιν.
Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει σε τι ύψη μπορείτε να πετάξετε. Ούτε και εσείς οι ίδιοι δεν θα το ξέρετε, προτού ανοίξετε τα φτερά σας.  Τζον  Μέισον
Οι άνθρωποι που κτίζουν το μέλλον, είναι εκείνοι που γνωρίζουν ότι τα σπουδαία πράγματα δεν έχουν ακόμη συμβεί και ότι οι  ίδιοι είναι εκείνοι που θα τα πραγματοποιήσουν. Μέλβιν Εβανς

Η γλώσσα στη διαφήμιση

 

Επαγγελματική διαστροφή; Περιέργεια; Μανία «κατηγοριοποίησης». Σας παρουσιάζουμε τις φυλές της γλώσσας της διαφήμισης!

Η τραπεζική γλώσσα ή της τάβλας (τραπέζι – τάβλα). Είναι η γλώσσα του φίλου, του αδελφού μας. «Στεκόμαστε πλάι σου», «σε στηρίζουμε», «μπορείς να βασίζεσαι πάνω μας». Μετά την κρίση, κατά ένα περίεργο τρόπο, έχει παραμείνει η ίδια. Τα μηνύματα θα μπορούσαν να διαμορφωθούν σύμφωνα με την κατάσταση για να προσελκύουν πελάτες κάπως έτσι: «Πέρνα μια βόλτα πριν την Ελβετία», «Εμείς ζητάμε τις δόσεις, με το «σας» και με το «σεις». 

Η χρήση των επικοινωνιακών μέσων στην συμμετοχική Δημοκρατία

 

Η μελέτη της επικοινωνιακής διαμεσολάβησης είναι κεφαλαιώδους σημασίας για τον μετασχηματισμό της αντιπροσωπευτικής δημοκραστίας. Οσο λιγότερο διαμεσολαβείται η πολιτική επικοινωνία τόσο πλησιέστερα βρισκόμαστε στη συμμετοχική δημοκρατία. Σημείο κλειδί στην πολιτική νεωτερικότητα είναι η χρήση των μέσων μαζικής επικοινωνίας, όπως τεράστια είναι η σημασία των μέσων στην προώθηση ή μη της σήμερα συμμετοχικής Δημοκρατίας.

Η ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ…

 

Η δυνατότητα να επικοινωνείτε με τους ανθρώπους είναι ζωτικής σημασίας!

 

Σύμφωνα με τον Dale Carnegie, το 85% της επιτυχίας στην εργασία οφείλεται στη δυνατότητά κάποιου να καθοδηγεί τους ανθρώπους και την προσωπικότητα τους. Μόνο 15% της επιτυχίας οφείλεται στις τεχνικές γνώσεις κάποιου. Επομένως η δυνατότητα να επικοινωνείτε με τους ανθρώπους είναι ζωτικής σημασίας. 

ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΓΡΑΠΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΓΟΥΤΕΜΒΕΡΓΙΟ

Ο άνθρωπος, ως κοινωνικό ον, αισθάνθηκε από πολύ νωρίς την ανάγκη να επικοινωνήσει με τα μέλη της ομάδας του. Προκειμένου να ικανοποιήσει την ανάγκη του αυτή, χρησιμοποίησε τις κινήσεις του σώματός του, την κραυγή και αργότερα το λόγο. Πώς εξελίχθηκαν οι κοινωνίες των προϊστορικών ανθρώπων και η μεταξύ τους επικοινωνία δεν γνωρίζουμε ακριβώς, αλλά εικάζουμε από τα κατάλοιπα του παρελθόντος: μνημεία, επιγραφές σπηλαίων, ανασκαφικά ευρήματα κ.λ.π. Αντίθετα, κατά τους ιστορικούς χρόνους, κατά τους οποίους χρησιμοποιείται γραπτός λόγος, οι γνώσεις μας γίνονται πιο συγκεκριμένες.

Καλές πρακτικές και έξυπνη διαχείριση της γνώσης στην Τοπική Αυτοδιοίκηση

 

Συνέντευξη του κ. Βασίλη Τακτικού, Διευθυντή της Social Activism Αθηνών,
στην Κοινωνιολόγο Ελένη Καλησπεράτη

Το ζήτημα της «έξυπνης διαχείρισης της γνώσης» είναι από τα πολλά θέματα που θίγονται στην ηλεκτρονική εφημερίδα Social Activism Αθηνών. Στο 11ο φύλλο της έκδοσης για τη σημασία αυτής της θεματολογίας, ρωτήσαμε το Διευθυντή της, Βασίλη Τακτικό, ειδικότερα για το θέμα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Κορυφαίος τρόπος επικοινωνίας τα social media για τους Βρετανούς

Οι παραδοσιακές τηλεφωνικές συνομιλίες περιορίζονται με γοργούς ρυθμούς από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.κοινωνικής δικτύωσης.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media) έχουν γίνει πλέον τρόπος ζωής για πολλούς, με αποτέλεσμα να είναι αρκετοί αυτοί που προτιμούν να επικοινωνούν μέσω Facebook και Twitter και όχι μέσω τηλεφώνου.

Μόνο η ποίηση μόνο η ποίηση

 

«Μόνο η ποίηση μόνο η ποίηση / μ” αστραπής αμάξι θα σε πάρει / Σάαμπ Μερσεντές Φερράρι»

έγραφε ο Οδυσσέας Ελύτης στη «Μαρία Νεφέλη». Τι σχέση έχει η ποίηση με τη διαφήμιση; Παλεύουν και οι δύο σκληρά με τη γλώσσα. Μια μελέτη αναλύει 330 τηλεοπτικές διαφημίσεις με βάση τη μορφολογία, τη φωνολογία και τη σύνταξη της ελληνικής γλώσσας.

Ο τεχνολογικός ντετερμινισμός

Eίναι μία έννοια η οποία συνδυάζοντας κοινωνικές και τεχνολογικές θεωρήσεις ερμηνεύει γεγονότα στα οποία κάθε αιτιότητα αποδίδεται στην τεχνολογία. Ουσιαστικά, σύμφωνα με αυτήν την έννοια γίνεται δεκτή η υπόθεση ότι ούτε ο άνθρωπος, ούτε η κοινωνία που την παρήγαγε μπορούν να επιδράσουν πάνω στην τεχνολογία καθώς αυτή διαθέτει έμφυτα χαρακτηριστικά και ιδιότητες.

Ο πολίτης – φιλόσοφος. Από την Αρχαία Αθηναϊκή Δημοκρατία στη σύγχρονη κρίση της αντιπροσωπευτικής Δημοκρατίας

 

Συνέντευξη του Βασίλη Τακτικού,
Διευθυντή της «
Social Activism Αθηνών» στις
Αναστασία Πρίφτη, Κοινωνική Ανθρωπολόγο &

Νατάσα Στάμου, Δημοσιογράφο

 

Σε μια παρουσίαση εφημερίδας θα περίμενε κανείς να ακούσει τι έχει αναδείξει μέχρι σήμερα το συγκεκριμένο μέσο και ποια είναι πορεία του. Στη σχετική εκδήλωση όμως του Σαββάτου 22 Δεκεμβρίου 2012, στο πλαίσιο του «5ου Φεστιβάλ Εθελοντισμού Χωρίς Σύνορα – Έλληνας πολίτης, Ευρωπαίος πολίτης», που φιλοξενήθηκε στο πολυσυνέδριο «Money Show», τα στελέχη της εφημερίδας δεν περιορίστηκαν εκεί. Αντιθέτως, αυτό το κομμάτι κατέλαβε ίσως το λιγότερο χρόνο.


 

Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΗΣ ΣΕ 5 ΕΠΙΠΕΔΑ

Η τέχνη της επικοινωνίας όπως κάθε τέχνη καθορίζεται από τις συνθήκες από το ευρύτερο επικοινωνιακό περιβάλλον, όπως και η κάθε μεμονωμένη επιχείρηση από το ευρύτερο επιχειρησιακό-οικονομικό περιβάλλον. Ο κατέχων την τέχνη της επικοινωνίας δεν μπορεί να αγνοεί τους γενικότερους κανόνες που ισχύουν στο ευρύτερο επικοινωνιακό περιβάλλον.

Continue reading

ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΓΡΑΠΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΓΟΥΤΕΜΒΕΡΓΙΟ

1.1. ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΓΡΑΦΕΣ

Ο άνθρωπος, ως κοινωνικό ον, αισθάνθηκε από πολύ νωρίς την ανάγκη να επικοινωνήσει με τα μέλη της ομάδας του. Προκειμένου να ικανοποιήσει την ανάγκη του αυτή, χρησιμοποίησε τις κινήσεις του σώματός του, την κραυγή και αργότερα το λόγο. Πώς εξελίχθηκαν οι κοινωνίες των προϊστορικών ανθρώπων και η μεταξύ τους επικοινωνία δεν γνωρίζουμε ακριβώς, αλλά εικάζουμε από τα κατάλοιπα του παρελθόντος: μνημεία, επιγραφές σπηλαίων, ανασκαφικά ευρήματα κ.λ.π. Αντίθετα, κατά τους ιστορικούς χρόνους, κατά τους οποίους χρησιμοποιείται γραπτός λόγος, οι γνώσεις μας γίνονται πιο συγκεκριμένες.

1.1.1 Η σφηνοειδής γραφή

Οι πρώτες γραπτές μαρτυρίες τοποθετούνται στην περιοχή της Μέσης Ανατολής και συγκεκριμένα στα νότια της Μεσοποταμίας, εκεί όπου βρίσκεται το σημερινό Ιράκ. Στη θέση αυτή, μεταξύ της 6ης και της 1ης χιλιετηρίδας π.Χ., έζησε ένας λαός με υψηλό πολιτισμό, ανεπτυγμένο εμπόριο, γεωργία και κτηνοτροφία, οι Σουμέριοι.

Τα πρώτα γραπτά σημεία γεννήθηκαν από την ανάγκη καταγραφής των αγροτικών προϊόντων για εμπορικές συναλλαγές και χρονολογούνται την 4η χιλιετηρίδα, περίπου το 3.300 π.Χ. Τα σημεία που βρέθηκαν χαραγμένα σε πήλινες πινακίδες, είναι εικονογραφήματα, το καθένα από τα οποία αναπαριστά ζωγραφικά ένα αντικείμενο ή ον.

Μετά από ενδιάμεσα στάδια εξέλιξης οι γραφείς κατέληξαν σε έναν πιο πρακτικό τρόπο σχεδιασμού των σημείων. Χρησιμοποίησαν καλάμι ή ξύλο τριγωνικής απόληξης, που μπορούσε εύκολα να εισχωρήσει στη μαλακή επιφάνεια του πηλού και να αποδώσει ένα ευδιάκριτο αποτύπωμα, αντί να χαράσσουν πάνω στον πηλό. Επειδή η μορφή της απόληξης των γραφίδων και κατά επέκταση και το αποτύπωμά της θυμίζει την τριγωνική μορφή της σφήνας, η γραφή ονομάστηκε από τους μελετητές σφηνοειδής.

 

Αν και η γραφή γεννήθηκε στη Μεσοποταμία για να καλύψει λογιστικές ανάγκες, η χρήση της άρχισε να επεκτείνεται γεωγραφικά στη γύρω περιοχή και για την κάλυψη άλλων αναγκών -καταγραφή θρησκευτικών ύμνων, οδηγών μαντικής, μύθων κ.ά. Η επιρροή της σφηνοειδούς γραφής έφτασε δια μέσου των εμπορικών συναλλαγών ως την Αίγυπτο και τη Μικρά Ασία, ενώ τα τελευταία δείγματα χρονολογούνται γύρω στο 75 μ.Χ.

 

1.1.2. Η ιερογλυφική γραφή

 

Μεταξύ του 3.300 και του 3.100 π.Χ. ένας ακόμη λαός παρουσίασε δείγματα γραφής· ήταν οι Αιγύπτιοι, οι οποίοι ισχυρίζονταν ότι η γραφή τους ήταν θεόσταλτη, δώρο από τον θεό Θωτ προς τους ανθρώπους με διαμεσολαβητές τους ιερείς. Αυτός είναι και ο λόγος που η γραφή τους ονομάζεται ιερογλυφική. Στην πραγματικότητα , όπως στη Σουμερία, έτσι και στην Αίγυπτο, η ανάγκη καταγραφής των αγροτικών προϊόντων οδήγησε τους ανθρώπους στη γραφή. Η Αίγυπτος επηρεάστηκε από τον πολιτισμό των Σουμέριων, αλλά η γραφή της ακολούθησε άλλη εξέλιξη. Τα πρώτα ιερογλυφικά σημεία, σκαλισμένα σε πέτρα ή σε πηλό, σήμαιναν ολόκληρες λέξεις. Σύντομα, όμως, κάποια από αυτά απέκτησαν φωνητική αξία, συμβολίζοντας έναν φθόγγο ή μια συλλαβή.

 

Η πιο συνηθισμένη επιφάνεια γραφής ήταν ο πάπυρος, φυτό που συναντάται σε αφθονία στις όχθες του Νείλου. Η χρήση του παπύρου απαιτούσε ειδική επεξεργασία, η οποία γινόταν από τους γραφείς. Τα στελέχη του κόβονταν σε λεπτές λωρίδες και τοποθετούνταν σαν ένα είδος ύφανσης: ένα στρώμα λωρίδων κολλιόταν κάθετα πάνω στο άλλο με αποτέλεσμα να δημιουργείται μία επίπεδη και εύκαμπτη επιφάνεια. Αφού αυτή στέγνωνε με πίεση, στη συνέχεια βερνικωνόταν. Τα σημεία χαράσσονταν με μία καλαμένια βέργα, με λαξευμένη απόληξη και με τη χρήση παχύρρευστης μελάνης. Η μελάνη ήταν μείγμα καρβουνόσκονης, νερού και ειδικής κόλλας. Οι Αιγύπτιοι εκτός από τον πάπυρο χρησιμοποιούσαν και την περγαμηνή (κατεργασμένο δέρμα ζώου), μόνο, όμως, για κείμενα μεγάλης αξίας, μια και το δέρμα ήταν ακριβό.

 

1.1.3. Η κρητομηνωική γραφή – Ο δίσκος της Φαιστού

Στον ελλαδικό χώρο, δείγματα γραφής παρουσιάζονται με την ίδρυση των πρώτων μεγάλων ανακτόρων σε όλα σχεδόν τα μινωικά κέντρα της Κρήτης. Τα Κρητικά σημεία της εποχής μεταξύ του 1.900 – 1.700 π.Χ. επηρεάζονται κυρίως από τα ιερογλυφικά της Αιγύπτου. Οι Κρήτες γράφουν με εικονογράμματα και ιδεογράμματα που απαντώνται σε πρισματικές σφραγίδες, σε πήλινες πινακίδες, σε διπλούς πελέκεις και άλλα ιερατικά σκεύη.

 

Ένα από τα σημαντικότερα γραπτά ευρήματα αποτελεί ο δίσκος της Φαιστού, μία πήλινη πλάκα με διάμετρο 16 περίπου εκατοστά, που φέρει κείμενο και στις δύο όψεις. Το κείμενο σχηματίζεται από 45 διαφορετικά στοιχεία επαναλαμβανόμενα. Το κείμενο είναι γραμμένο έτσι ώστε να δημιουργεί σπείρα και εικάζεται πως μνημονεύει μία προσευχή ή έναν ύμνο. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι τα ιερογλυφικά σύμβολα που περιέχει ο δίσκος, δεν χαράχθηκαν, αλλά κάθε σημείο αποτυπώθηκε χωριστά στον πηλό με ένα είδος πιεστηρίου ή στοιχείου (στερεότυπο), φτιαγμένου για το σκοπό αυτό. Η χρήση αυτών των στερεοτύπων θα μπορούσε να θεωρηθεί ως πρόδρομος της τυπογραφίας.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ρητορική τέχνη

Πραγματεία του Αριστοτέλη σε τρία βιβλία για τη ρητορική. Η συγγραφή της υπολογίζεται πώς πρέπει να έγινε μεταξύ 334 και 323 π.Χ.. Στα δύο πρώτα βιβλία ο αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος πραγματεύτηκε τη θεωρία και τις αρχές και στο τρίτο το λεκτικό της ρητορικής τέχνης που περιέχει και τεχνικούς όρους της γραμματικής.[1]

Ρητορική εκπαίδευση

Η ρητορική εκπαίδευση (Institutio Oratoria) είναι πραγματεία του Κουιντιλιανού (Marcus Fabius Quintilianus) σε δώδεκα βιβλία, που γράφτηκε στο β΄ μισό του 1ου αι. μ.Χ. και στην οποία ο Ρωμαίος ρήτορας πρότεινε με σχολαστικό τρόπο ένα συνολικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τη διδασκαλία και την εκμάθηση της ρητορικής τέχνης, ανέλυσε και κωδικοποίησε τη ρητορική τεχνική και ασχολήθηκε ακόμη και με το ήθος και τον ιδανικό τρόπο ζωής ενός ρήτορα.

Στο ΙΑ΄βιβλίο εμπεριέχεται η περίφημη συζήτηση περί συγγραφέων, Ελλήνων και Λατίνων, που πρέπει να μελετούνται από τους σπουδαστές ρητορικής, με προσωπικές κρίσεις του συγγραφέα για τον καθέναν από αυτούς. Από τους αρχαίους Έλληνες ο Κουιντιλιανός τοποθέτησε τον Όμηρο στην πρώτη θέση για την τελειότητα, την ορθότητα και τα άλλα προσόντα του και θεωρούσε τον Πίνδαρο ως τον τον μεγαλύτερο από του λυρικούς ποητές. Από τους Ρωμαίους τοποθέτησε τον Βιργίλιο στην πρώτη θέση, ενώ τον Κικέρωνα θεωρούσε εξίσου καλό με κάθε Έλληνα ρήτορα, καθώς το ύφος του μπορούσε να συγκριθεί με αυτό του Δημοσθένη.

Στο τελευταίο του βιβλίο (ΙΒ΄) ο Κουιντιλιανός ασχολήθηκε εκτενώς με τα ηθικά προσόντα και με την πειθαρχία που πρέπει να έχει ο ιδανικός ρήτορας.[2]

Η ρητορική στην αρχαία Ελλάδα

 DemosthPracticing

 

Ο Δημοσθένης εξασκούμενος

Αρκετοί μελετητές θεωρούν ότι τα πρώτα δείγματα καταγεγραμμένης ρητορικής υπάρχουν στην Ιλιάδα, όπου ο Όμηρος εμφανίζει μεταξύ άλλων, τον Νέστορα, τον Οδυσσέα και τον Αχιλλέα να αγορεύουν, προσπαθώντας να πείσουν τους συμπολεμιστές τους να ακολουθήσουν τη γνώμη τους. Οι αλλαγές προς το δημοκρατηκότερο, όμως, στο πολιτικό και νομοθετικό σύστημα των περισσότερω αρχαίων ελληνικών πόλεων κρατών, που απαιτούσαν πλέον από τους πολίτες την αποτελεσματική χρήση του λόγου, ώστε να πείσουν τους πολίτες τους για την ορθότητα των αιτιάσεών τους (κατηγοριών), ήταν τα βασικά αίτια για την εμφάνιση και ανάπτυξη της ρητορικής στην κλασική αρχαία Ελλάδα και την εξέλιξη της ως απαραίτητο στοιχείο της εκπαίδευσης.[3]

Ήδη από τον 5ο αι. π.Χ. εξειδικευμένοι δάσκαλοι, οι σοφιστές, όπως ονομάστηκαν, δίδασκαν τους κανόνες της ρητορικής και παράλληλα αναλάμβαναν τη συγγραφή λόγων επί πληρωμή. Θεμελιωτής της ρητορικής θεωρείται ο Κόραξ ο Συρακούσιος, που εξειδικεύτηκε στους δικανικούς λόγους και όριζε τη ρητορική ως «τέχνη πειθούς». Σε αυτόν και στον μαθητή του, Τισία, αποδίδεται η συγγραφή του πρώτου εγχειριδίου ρητορική

 

Ο τεχνολογικός ντετερμινισμός

Eίναι μία έννοια η οποία συνδυάζοντας κοινωνικές και τεχνολογικές θεωρήσεις ερμηνεύει γεγονότα στα οποία κάθε αιτιότητα αποδίδεται στην τεχνολογία.
Ουσιαστικά, σύμφωνα με αυτήν την έννοια γίνεται δεκτή η υπόθεση ότι ούτε ο άνθρωπος, ούτε η κοινωνία που την παρήγαγε μπορούν να επιδράσουν πάνω στην τεχνολογία καθώς αυτή διαθέτει έμφυτα χαρακτηριστικά και ιδιότητες.
Οι κύριες προσεγγίσεις τεχνολογικού ντετερμινισμού κινούνται πάνω σε δύο άξονες:
• ότι η τεχνολογία είναι ανεξάρτητη των κοινωνικών και πολιτικών επιρροών
• ότι η τεχνολογία ουσιαστικά όχι μόνο επηρεάζει αλλά και ευθύνεται για τις κοινωνικές αλλαγές και τις νέες δομές που προκύπτουν από αυτές.
Σύμφωνα με τα παραπάνω ένας τεχνολογικά ντετερμινιστής αναζητά στην τεχνολογία λύσεις και εξηγήσεις για κάθε πράξη του, αμελώντας εντελώς τον ρόλο του ανθρώπινου παράγοντα και της κοινωνίας. Ο όρος άρχισε να κερδίζει έδαφος κατά τον 17ο αιώνα όταν η δημιουργία του σιδηροδρόμου θεωρήθηκε ότι επηρέαζε την αντίληψη και την συμπεριφορά και ότι οι μηχανές είναι ζωντανοί οργανισμοί.

Continue reading

Μόνο η ποίηση μόνο η ποίηση

«Μόνο η ποίηση μόνο η ποίηση / μ” αστραπής αμάξι θα σε πάρει / Σάαμπ Μερσεντές Φερράρι»

έγραφε ο Οδυσσέας Ελύτης στη «Μαρία Νεφέλη». Τι σχέση έχει η ποίηση με τη διαφήμιση; Παλεύουν και οι δύο σκληρά με τη γλώσσα. Μια μελέτη αναλύει 330 τηλεοπτικές διαφημίσεις με βάση τη μορφολογία, τη φωνολογία και τη σύνταξη της ελληνικής γλώσσας.

Η γλώσσα των μηνυμάτων

Τέχνη και τεχνική

Οι ποιητές και οι διαφημιστές

Τι σχέση έχουν οι ποιητές με τους διαφημιστές; Μη βιαστείτε να απαντήσετε «καμία». Είναι οι δύο κατηγορίες ατόμων που καταφεύγουν συστηματικά σε ιδιαίτερες, και με συγκεκριμένο στόχο, επιλογές και αποκλίσεις από τη γλωσσική νόρμα επειδή νιώθουν βασανιστική την ανάγκη εκφράσεως.

Continue reading

Κορυφαίος τρόπος επικοινωνίας τα social media για τους Βρετανούς

Οι παραδοσιακές τηλεφωνικές συνομιλίες περιορίζονται με γοργούς ρυθμούς από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.κοινωνικής δικτύωσης.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media) έχουν γίνει πλέον τρόπος ζωής για πολλούς, με αποτέλεσμα να είναι αρκετοί αυτοί που προτιμούν να επικοινωνούν μέσω Facebook και Twitter και όχι μέσω τηλεφώνου.
Το γεγονός αυτό έχει οδηγήσει σε ύφεση της κινητής τηλεφωνίας, σύμφωνα με την αγγλική Ρυθμιστική Αρχή Τηλεπικοινωνιών.
Ο μέσος Βρετανός καταναλωτής, με τα σημερινά δεδομένα, στέλνει κατά μέσο όρο 50 μηνύματα την εβδομάδα, αριθμός που έχει διπλασιαστεί μέσα σε τέσσερα χρόνια, μετά και την εδραίωση των «social media» στην καθημερινότητα των πολιτών. Περισσότερα από 150 δισεκατομμύρια μηνύματα συνολικά στάλθηκαν μέσα στο 2011, όπως αναφέρει η επιτροπή Ofcom (Office of Communication) σε ετήσια αναφορά της. Σύμφωνα με αυτήν, παρά την ταχύτατη αύξηση των σταλθέντων μηνυμάτων, το ποσοστό που αφορά στις τηλεφωνικές συνομιλίες έπεσε κατά 5% το 2011.

Continue reading

H Αποτελεσματική επικοινωνία..

Η δυνατότητα να επικοινωνείτε με τους ανθρώπους είναι ζωτικής σημασίας!

Σύμφωνα με τον Dale Carnegie, το 85% της επιτυχίας στην εργασία οφείλεται στη δυνατότητά κάποιου να καθοδηγεί τους ανθρώπους και την προσωπικότητα τους. Μόνο 15% της επιτυχίας οφείλεται στις τεχνικές γνώσεις κάποιου. Επομένως η δυνατότητα να επικοινωνείτε με τους ανθρώπους είναι ζωτικής σημασίας.

Άσχετα με το αν είστε μηχανικός, ηλεκτρονικός, τεχνοκράτης, μάνατζερ η εκπαιδευτικός…Για αυτόν τον λόγο η κατοχή των κατάλληλων δεξιοτήτων επικοινωνίας δεν είναι κάτι που πρέπει να αφήνετε στην τύχη όσον αφορά την επιχειρησιακή σταδιοδρομία ή την προσωπική ζωή σας.

Continue reading