Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων
Υπουργείο Εσωτερικών
1. Τα κοινωνικά παντοπωλεία είναι υπηρεσία παροχής ειδών πρώτης ανάγκης για τη σίτιση και την ένδυση απόρων κατοίκων. Τα παρεχόμενα είδη προέρχονται από δωρεές και χορηγίες και, εφόσον διαπιστώνεται ανεπάρκεια ειδών, είναι δυνατή η προμήθειά τους σύμφωνα με τις διατάξεις του ΕΚΠΟΤΑ. Στο πλαίσιο των παντοπωλείων οι ΟΤΑ πρώτου και δεύτερου βαθμούς μπορούν να διοργανώνουν και συσσίτια για τη διανομή φαγητού σε απόρους και αστέγους. Μπορούν επίσης να λαμβάνουν κάθε άλλο μέτρο υποστήριξης αστέγων και απόρων.
2. Τα κοινωνικά παντοπωλεία ιδρύονται με απόφαση του δημοτικού ή περιφερειακού συμβουλίου που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία των μελών του. Η λειτουργία τους εποπτεύεται από επιτροπή διαχείρισης στην οποία εκπροσωπούνται αναλογικά με τη δύναμή τους, οι δημοτικές ή περιφερειακές παρατάξεις και στην οποία συμμετέχει επιπλέον και προεδρεύει ο δήμαρχος ή ο περιφερειάρχης αντίστοιχα ή οι οριζόμενοι από αυτούς αντιδήμαρχοι ή αντιπεριφερειάρχες. Η επιτροπή διαχείρισης υποχρεούται να παρουσιάζει ανά εξάμηνο, στην οικονομική επιτροπή έκθεση πεπραγμένων και διαχειριστικό απολογισμό. Η οικονομική επιτροπή εγκρίνει με απόφασή της τον διαχειριστικό απολογισμό. Η απόφαση αναρτάται στην ιστοσελίδα του δήμου ή της περιφέρειας.
3. Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, δύναται να ρυθμίζεται κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την οργάνωση και λειτουργία των κοινωνικών παντοπωλείων.
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Άρθρο 2: Κοινωνικά Παντοπωλεία
Δεδομένου του γεγονότος ότι σε πολλούς Δήμους της χώρας λειτουργούν Κοινωνικά Παντοπωλεία με τη μέριμνα φορέων της κοινωνίας των πολιτών (π.χ. συλλόγων, εθελοντικών οργανώσεων, εκκλησίας κλπ), που ασκούν επικουρικά το έργο τους στα δημοτικά προγράμματα κοινωνικής μέριμνας, έχει ιδιαίτερη σημασία η εξασφάλιση της συμμετοχής και συνεργασίας αυτών των φορέων παράλληλα με τις δραστηριότητες του κάθε Δήμου. Μέριμνα θα πρέπει να υπάρξει επίσης για την παρακολούθηση και την ορθή εφαρμογή των δράσεων και ενεργητικών πρωτοβουλιών πολιτών μέσα από τη δημιουργία κοινωνικών επιχειρήσεων, όπως ορίζει ο Νόμος 4019/11. Εκκρεμεί ωστόσο από το Υπουργείο Εσωτερικών η σαφής περιγραφή του καθεστώτος λειτουργίας και οργάνωσης των Κοινωνικών Παντοπωλείων στο πλαίσιο λειτουργίας των κοινωνικών υπηρεσιών των δήμων. Εναλλακτικά προτείνουμε την οργάνωση ενός ολοκληρωμένου συστήματος δομών Κοινωνικής Αλληλεγγύης στα πλαίσια του κάθε Δήμου, που θα λειτουργούν ως ομπρέλα στα χειμαζόμενα νοικοκυριά, με τη δημιουργία δομών στέγασης και φιλοξενίας αστέγων, κοινωνικών ιατρείων, κέντρων σίτισης, συλλογικών κουζινών, κοινοτικών κήπων κ. ά. Οι Δήμοι πρέπει να αντιληφθούν το νέο τους ρόλο όχι ως ελεήμονες αλλά ως διαμορφωτές κουλτούρας και συμπεριφοράς αλληλεγγύης. Για την υλοποίηση των παραπάνω, μπορεί να αξιοποιηθεί μέρος της ακίνητης δημοτικής περιουσίας, μέσα από μια πλήρη καταγραφή των άδειων δημοτικών κτιρίων και των ελεύθερων χώρων για τη διάθεση και χρήση τους. Σχετικά με την επιτροπή διαχείρισης του νέου θεσμού (άρθρο 2, παρ. 2 του νομοσχεδίου), τονίζουμε την ανάγκη της ανεξάρτητης και διαπαραταξιακής της σύνθεσης με τη θεσμική εξασφάλιση της συμμετοχής εκπροσώπων και από τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης. Πρέπει να απομακρυνθούμε από τη λογική του διορισμού του ίδιου του Δημάρχου ως προέδρου Επιτροπών, καθώς έχει αποδειχτεί από τη λειτουργία του νόμου Καλλικράτη ότι ο διορισμένος σε πολλές Επιτροπές Πρόεδρος δεν διαθέτει επαρκή χρόνο για να τις λειτουργήσει, λόγω αυξημένων ευθυνών με αποτέλεσμα αυτές να υπολειτουργούν.