ΜΟΙΡΑΖΟΜΑΣΤΕ ΤΑ ΠΑΝΤΑ Του Τζέρεμυ Ριφκιν Πολλά από τα πράγματα που κατέχουμε παραμένουν εκτός χρήσης για κάποιο διάστημα. Το να μοιραζόμαστε άδεια δωμάτια ακόμη και καναπέδες έχει γίνει κάτι πολύ συνηθισμένο ανάμεσα στους ενθουσιώδεις οπαδούς αυτής της πρακτικής. Οι Airbnb και Home Away είναι δύο από τις νέες επιχειρήσεις που συνδέουν εκατομμύρια ανθρώπων που διαθέτουν κατοικίες προς ενοικίαση σε πιθανούς χρήστες. Η Airbnb, η οποία μπήκε στο Διαδίκτυο το 2008, έπειτα από τρία χρόνια λειτουργίας διέθετε στην ιστοσελίδα της 110.000 δωμάτια προς ενοικίαση και αυτός ο κατάλογος μεγαλώνει με τον εκπληκτικό ρυθμό των
|
449 |
Όπως και άλλοι μεσάζοντες διαμοιρασμού, η Airbnb εισπράττει μόνο ένα μικρό ποσοστό από τον ιδιοκτήτη και τον ενοικιαστή ως αμοιβή διότι τους έφερε σε επαφή. Μπορεί να χρεώνει τόσο χαμηλές αμοιβές επειδή έχει πολύ χαμηλές σταθερές δαπάνες και με κάθε επιπλέον ενοικίαση πλησιάζει σε μηδενικό οριακό κόστος. Όπως όλες οι νέες ιστοσελίδες διαμοι- ρασμού, το δυναμικό παράπλευρης κλιμάκωσης στο Διαδίκτυο είναι τόσο εντυπωσιακό, ώστε νέες επιχειρήσεις όπως η Airbnb, έχουν τη δυνατότητα να ξεκινήσουν, να φθάσουν, ακόμη και να ξεπεράσουν τις παλαιότερες παγκόσμιες ξενοδοχειακές αλυσίδες μέσα σε λίγα χρόνια. Η Airbnb είναι μία ιδιωτική επιχείρηση που λειτουργεί στο πλαίσιο ενός διαμοιραζόμενου Διαδικτυακού κοινόκτητου χώρου. Η Couchsurfing, ο κύριος ανταγωνιστής της Airbnb, λειτουργεί επάνω σε διαφορετική βάση. Ξεκίνησε ως μη κερδοσκοπικός οργανισμός και παρέμεινε έτσι ως το 2011. Στη διάρκεια αυτής της περιόδου απέκτησε 5,5 εκατομμύρια μέλη σε ενενήντα επτά πόλεις σε διακόσιες επτά χώρες35. ( Αν και το 2012 μετατράπηκε ονομαστικά σε κερδοσκοπική επιχείρηση, εξακολουθεί να λειτουργεί ως δωρεάν υπηρεσία, αλλά οι χρήστες μπορούν να καταβάλουν ένα τέλος εγγραφής αν το θελή- σουν36). Τα μέλη παρέχουν δωρεάν στέγαση μεταξύ τους. Επίσης, η Couchsurfing διαφοροποιείται από τον πιο εμπορικό ανταγωνιστή της, την Airbnb, με το να βλέπει τον χαρακτήρα της αποστολής της ευρύτερα, περισσότερο σαν κοινωνικό παρά οικονομικό. Τα μέλη ενθαρρύνονται να συνάπτουν κοινωνικές σχέσεις μεταξύ τους στη διάρκεια της παραμονής τους και να αναπτύσσουν φιλικούς δεσμούς που διαρκούν και μετά τις επισκέψεις τους. Επίσης, τα μέλη συμμετέχουν σ’ ένα πρόγραμμα που αφορά τον διαμοιρασμό πάνω από 40.000 καναπέδων37. Η ενοικίαση παιχνιδιών έχει επίσης σημειώσει επιτυχία σαν αντικείμενο διαμοιρασμού. Οι Baby Plays, Rent That Toy! και |
450 |
Spark Box Toys είναι τυπικά παραδείγματα. Με την καταβολή ενός μικρού τέλους εγγραφής από είκοσι πέντε ως εξήντα δολάρια, οι υπηρεσίες αυτές στέλνουν τέσσερα ως δέκα παιχνίδια τον μήνα στο σπίτι του μέλους. Τα παιχνίδια απολυμαίνονται μετά από κάθε αποστολή, για να διασφαλισθεί ότι συμμορφώνονται με τους κανόνες υγιεινής. Όλοι οι γονείς γνωρίζουν ότι τα παιδιά βαριούνται γρήγορα τα νέα τους παιχνίδια, τα οποία μετά από κάποιο διάστημα παραμένουν σε κάποια ντουλάπα ή σ’ ένα κουτί στο πατάρι, μερικές φορές για χρόνια ολόκληρα, μαζεύοντας σκόνη. Με τον διαμοιρασμό παιχνιδιών. τα νήπια μαθαίνουν από νωρίς ότι το παιχνίδι δεν είναι κάτι που το έχουν σαν ιδιοκτησία τους, αλλά περισσότερο μία βραχυπρόθεσμη εμπειρία την οποία μπορούν να απολαύσουν και έτσι αλλάζει ο τρόπος που αντιμετωπίζουν τα πράγματα που χρησιμοποιούν. Ακόμη και τα ρούχα, που είναι τα πιο προσωπικά πράγματα, μεταμορφώνονται από ιδιοκτησία σε υπηρεσία. Πρώτα από όλα, οι γραβάτες έχουν γίνει αντικείμενο ενοικίασης. Η Tie Society, μία νέα επιχείρηση διαθέτει πάνω από τριακόσιες γραβάτες γνωστών σχεδιαστών – οι οποίες θα ήταν πολύ ακριβές για να τις αγοράσεις. Με την καταβολή μίας μηνιαίας συνδρομής ένδεκα δολαρίων, τα μέλη λαμβάνουν ένα κουτί με αποστειρωμένες γραβάτες και έχουν τη δυνατότητα να αλλάζουν τις επιλογές τους κάθε μήνα38. Για τις γυναίκες υπάρχουν οι Run The Runway, I–Ella, Makeup Alley, Avelle και δεκάδες άλλες ιστοσελίδες που συνδέουν παρόχους και χρήστες σε όλο το εύρος του τομέα της μόδας. Γυναίκες που έχουν αγοράσει φορέματα γνωστών σχεδιαστών, τσάντες και κοσμήματα, συνδέονται με χρήστες που ενοικιάζουν τα προϊόντα και τα αξεσουάρ έναντι ενός κλάσματος της λιανικής τιμής αγοράς. Ενώ οι διαδικασίες ενοικίασης ανθούν, το ίδιο συμβαίνει με τα δίκτυα αναδιανομής. Δεν είναι περίεργο που μία γενιά η οποία μεγάλωσε με την ανακύκλωση πλαστικών, γυαλιού |
451 |
και χαρτιού στρέφεται τώρα στην ανακύκλωση πραγμάτων ιδιοκτησίας τους. Η ιδέα της βελτιστοποίησης του χρόνου ζωής αντικειμένων με σκοπό να μειωθεί η ανάγκη παραγωγής ειδών που χρησιμοποιούνται μερικώς έχει καταστεί δεύτερη φύση για τους νέους για τους οποίους η βιωσιμότητα είναι η νέα λιτότητα. To Freecycle Network (TFN) ήταν ένας κοινοκτητικός πρωτοπόρος στην ανακύκλωση αντικειμένων για διαμοιρασμό. Αυτός ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός, με εννέα εκατομμύρια μέλη σε ογδόντα πέντε χώρες, αποτελείται από 5.000 τοπικές ομάδες, των οποίων τα μέλη ανεβάζουν στο Διαδίκτυο είδη που δεν χρειάζονται και τα διαθέτουν δωρεάν σε άλλα μέλη της κοινότητας. Οι ιδρυτές του TFN ισχυρίζονται ότι το ανακυκλωτικό κοινοκτητικό τους μοντέλο «αλλάζει τον κόσμο με ένα δώρο τη φορά». Η ThredUP είναι μία ακόμη δημοφιλής οργάνωση αναδιανομής. Το ηλεκτρονικό της κατάστημα, που διαθέτει 400.000 μέλη, ξεκίνησε με την ανακύκλωση νηπιακού και παιδικού ρουχισμού και πρόσφατα μπήκε και στον γυναικείο ρουχισμό40. Η ThredUP τονίζει ότι το μέσο παιδί καθώς μεγαλώνει αχρηστεύει πάνω από 1.360 είδη ρουχισμού μέχρι να γίνει δεκαεπτά ετών41. Όταν τα ρούχα είναι πολύ μικρά για το παιδί, οι γονείς τα συσκευάζουν σε μία τσάντα της ThredUP την οποία τοποθετούν στην είσοδο του σπιτιού τους. Στη συνέχεια, η ThredUP τη συλλέγει και πληρώνει τα έξοδα μεταφοράς. Κάθε φορά που η ThredUP βρίσκει κάποιο σπίτι που θέλει ένα από αυτά τα ρούχα, ο πάροχος παίρνει ένα πιστωτικό σημείωμα για το κατάστημα της ThredUP το οποίο μπορεί να χρησιμοποιήσει για να αγοράσει άλλα χρησιμοποιημένα ρούχα για το παιδί του. Το κοινοκτητικό κατάστημα διαμοιρασμού πουλάει τα χρησιμοποιημένα ρούχα με έκπτωση που φθάνει στο 75%, και έτσι τα ρούχα κυκλοφορούν αντί να πεταχτούν και ζουν περισσότερο. Η ThredUP οφείλει την επιτυχία της στη δυνατότητα που |
παρέχει το Διαδίκτυο να φέρει σε επαφή εκατοντάδες χιλιάδες παρόχους και χρήστες σ’ ένα κατανεμητικό και παράπλευρα κλιμακωμένο δίκτυο. Τα μέλη της μπορούν να εξετάσουν χιλιάδες είδη στην ιστοσελίδα και έτσι να βρουν τα κατάλληλα για τα παιδιά τους. Η ThredUP προσελκύει περίπου 385.000 επισκέπτες τον μήνα και το 2012 πούλησε πάνω από 350.000 είδη, ενώ οι παραγγελίες αυξάνονται με τον εντυπωσιακό ρυθμό του 51% μηνιαίως42. Ποιος θα μπορούσε να είναι αντίθετος στην ιδέα της συ- νεργασιακής κατανάλωσης και μίας οικονομίας διαμοιρασμού; Αυτά τα νέα οικονομικά μοντέλα φαίνονται τόσο ήπια. Η ιδέα του διαμοιρασμού αντιπροσωπεύει την καλύτερη πλευρά της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Μειώνει την εμμονική κατανάλωση, βελτιστοποιεί τη λιτότητα και προωθεί έναν πιο βιώσιμο τρόπο ζωής, κάτι όχι απλά αξιέπαινο, αλλά βασικό αν θέλουμε να διασφαλίσουμε την επιβίωσή μας. |