Προκάλεσε εσύ τις ευκαιρίες όταν είσαι άνεργος!

Γράφει η Γεωργία Κεραμάρη,

Δημοσιογράφος

Λένε πως για να βρείς δουλεία, χρειάζεται να έχεις γνωριμίες… να είσαι δικτυωμένος. Αυτή η θέση φαίνεται να ισχύει διαχρονικά. Το μόνο που ίσως έχει αλλάξει συν τω χρόνω, είναι ότι η δικτύωση μπορεί να πραγματοποιείται και διαδικτυακά. Ποιές είναι όμως οι δυνατότητες ηλεκτρονικής δικτύωσης που δίνονται στους άνεργους; Υπάρχουν τρόποι για έναν άνεργο να προκαλέσει μόνος του τις ευκαιρίες για δουλεία; Το μόνο σίγουρο είναι ότι όσο υπάρχουν ανάγκες για προϊόντα και υπηρεσίες, θα υπάρχουν και οι αντίστοιχες ευκαιρίες. Επομένως, αξιοποιήστε τις!

Η καρδία της ηλεκτρονικής δικτύωσης «χτυπά» λοιπόν στα social media. Αν ψάχνετε επομένως δουλεία, δικτυωθείτε! Τα κοινωνικά μέσα κερδίζουν μέρα με τη μέρα έδαφος στη διαχείριση της δυνητικής επαγγελματικής ταυτότητας των υποψηφίων. Είναι τα νέα πολύτιμα εργαλεία για την προώθηση των εκάστοτε επαγγελματικών επιδιώξεων των υποψηφίων. Λειτουργούν ταυτόχρονα ως ένας πρακτικός τρόπος χαρτογράφησης του επαγγελματικού χώρου των υποψηφίων. Το μέλλον δεν είναι μπροστά σας, είναι ήδη γύρω σας!

Φυσικά, τα social media δεν είναι πανάκεια. Δεν κάνουν μαγικά. Δεν μπορούν να προσφέρουν δουλεία σε εκατοντάδες Έλληνες χρήστες που πλήττονται από την ανεργία. Δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τον παραδοσιακό τρόπο αναζήτησης εργασίας. Εν αντιθέσει, δρουν συμπληρωματικά με αυτόν. Είναι μια πρόσθετη αντισυμβατική μεθόδος έρευσης εργασίας που πρέπει να αξιοποιηθεί ποικιλοτρόπως. Προσφέρουν συγκριτικό πλεονέκτημα στους υποψήφιους, τη στιγμή που οι διαθέσιμες θέσεις απασχόλησης είναι λίγες ενώ ο ανταγωνισμός μεγάλος. Με λίγα λόγια, προσθέτουν αξία στην διαδικασία αναζήτησης εργασίας και δυνατότητα προβολής των υποψηφίων. Απευθυνθείτε επομένως, εκεί που «συχνάζουν» οι πιθανοί εργοδότες σας … πού αλλού; Mα φυσικά στα κοινωνικά μέσα!

Η αξία των κοινωνικών μέσων είναι πανθομολογούμενη. Στο διαδίκτυο όμως χρειάζεται σύνεση και προσοχή … γιατί ως γνωστόν «ουδέν κρυπτόν». Η διαχείριση και η προβολή της επαγγελματικής εικόνας των υποψηφίων, μπορεί κάλλιστα από ευκαιρία να μετατραπεί σε απειλή, εαν δεν υπάρξει μια ενορχηστρωμένη προσπάθεια διαχείρισης της δημόσιας εικόνας του υποψηφίου. Χρειάζεται πολύς καιρός για να χτιστεί το επαγγελματικό προφίλ του υποψηφίου, αρκούν όμως λίγα μόνο δευτερόλεπτα για να καταρρεύσει. Απαιτείται, επομένως, συστηματοποίηση στην προσπάθεια αξιοποίησης τους. Ήδη χιλιάδες υποψήφιοι δράττονται της ευκαιρίας κάνοντας μάρκετινγκ του εαυτού τους. Ποιά άλλα πλεονεκτήματα προσφέρουν τα social media στους υποψηφίους;job-hunting-with-facebook

Ταχύτητα, μηδενικό κόστος, δωρεάν προβολή, άμεση πρόσβαση στην πληροφορία είναι μερικά πλεονεκτήματα έναντι άλλων συμβατικών μέσων αναζήτησης επαγγελματικών ευκαιριών. Παράλληλα, τα social media προσφέρουν εξωστρέφεια στους χρήστες. Η αναζήτηση εργασίας λοιπόν απαγκιστρώνεται από τα γεωγραφικά σύνορα και τους περιορισμόυς της «real time» επικοινωνίας, δίνοντας τη δυνατότητα στους υποψήφιους να διεκδικήσουν μια θέση εργασίας στο διεθνές περιβάλλον.

Πολλοί άνεργοι ή και επαγγελματίες έχουν φτιάξει ήδη το δικό τους διαδραστικό βιογραφικό. Ένα βιογραφικό που πρέπει να είναι ζωντανό και επικαιροποιημένο. Ένα βιογραφικό που είναι πλούσιο σε δημογραφικά και ψυχογραφικά στοιχεία, στοιχεία που δεν περιέχονται με ενάργεια σε ένα συμβατικό βιογραφικό, αλλά απασχολούν ιδιαιτέρως τους εργοδότες των μεγάλων επιχειρήσεων. Και μπορεί για κάποιους να είναι στενάχωρο να εναποθέτουμε τις ελπίδες επαγγελματικής αποκατάστασης σε ένα απρόσωπο υπολογιστή, το μέλλον όμως είναι ήδη εδώ.

Από την άλλη και οι εργοδότες έχουν συνειδητοποιήσει τις ευκαιρίες που αναδύονται μέσα από την αξιοποίηση των νέων κοινωνικών μέσων. Τα τμήματα Ανθρώπινων Πόρων στις περισσότερες εταιρίες διεθνώς εφαρμόζουν πια αυτό που ονομάζουμε «Social Marketing Recruitment», αναζητώντας τους υποψήφιους συνεργάτες τους μέσα από τη δεξαμενή επαγγελματικών  προφίλ που αναρτώνται στα κοινωνικά δίκτυα.  Οι επιχειρήσεις μπορούν να προβούν σε παραμετροποιημένες αναζητήσεις στελεχών που δραστηριοποιούνται τόσο σε τοπικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Παράλληλα, δίνεται η δυνατότητα στους εργοδότες να σκιαγραφήσουν τα προφίλ των υποψηφίων, να ταυτοποιήσουν τις δεξιότητες και τα προσόντα, κερδίζοντας χρόνο και ελαχιστοποιώντας έξοδα από περιττές συνεντεύξεις. Ουσιαστικά, αξιοποιούν αυτό που ονομάζεται «οικονομία των εφαρμογών».

 

Linkedin: Μια τεράστια δεξαμενή επαγγελματιών

linkedin-logo-blue-370x229

Στον τομέα της αναζήτησης εργασίας μέσω social media το Linkedin έχει περίοπτη θέση. Το εν λόγω δίκτυο είναι αναμφισβήτητα η απόλυτη δεξάμενη βιογραφικών και το πολυπληθέστερο επαγγελματικό δίκτυο. Πιο συγκεκριμένα, απαριθμεί 175 εκατομμύρια χρήστες σε περισσότερες από 200 χώρες. Παράλληλα, στις σελίδες του φιλοξενεί τις πιο σημαντικές εταιρικές παρουσίες . Όσον αφορά την παρουσία Ελλήνων χρηστών σε αυτό και βάσει έρευνας που πραγματοποιήθηκε από μέλη του Εργαστηρίου Οργανωσιακής Συμπεριφοράς και Ηγεσίας (CROB-L), οι Έλληνες χρήστες ξεπερνούν τις 20.000. Οι αριθμοί είναι μεγάλοι, οι δυνατότητες αξιοποίησης του όμως είναι ακόμη περισσότερες…

Το LinkedIn χρησιμοποιείται τόσο από τις εταιρίες με στόχο την επάνδρωσή τους με ικανά στελέχη όσο και από τους επαγγελματίες και ειδικότερα από ανώτερα στελέχη εταιριών, με στόχο την εύρεση εργασίας και την επαγγελματική τους ανέλιξη. Επίσης φοιτητές και ακαδημαϊκοί είναι μια άλλη μεγαλή κατηγορία ατόμων που το χρησιμοποιούν.

Για τους μεν εργοδότες είναι ένας πρόσφορος τρόπος δημιουργίας ενός καταλόγου ικανών συνεργατών. Πολλά είναι τα πλεονεκτήματα της χρήσης του. Σε αυτά συγκαταλέγονται η εξοικονόμηση πόρων, όπως χρόνου και χρήματος. Παράλληλα, οι εργοδότες έχουν τη δυνατότητα να κοινοποιήσουν ανοιχτές θέσεις στην εταιρία τους επισημαίνοντας τα απαραίτητα προσόντα.

Για τους δε εργαζόμενους, λειτουργεί ως ένα πεδίο όπου μπορούν να εντοπίσουν αναρίθμητες επαγγελματικές ευκαιρίες. Μπορεί ακόμη να αξιοποιηθεί ως ένα εργαλείο διαχείρισης συλλογικής γνώσης ή ως μια δεξαμενή εμπειρίας. Οι χρήστες στην πραγματικότητα μπορούν να δημιουργήσουν ένα «ζωντανό» βιογραφικό. Μπορούν να κοινοποιήσουν την προϋπηρεσία τους, τις σπουδές τους, διάφορες επαγγελματικές συστάσεις, καθώς και τα θέματα εμπίπτουν στα επαγγελματικά ή ακαδημαϊκά ενδιαφέροντα τους.

Η πλατφόρμα προσφέρει δυνατότητες εξατομικευμένης αναζήτησης εργασίας. Η αναζήτηση περιλαμβάνει πεδία που αφορούν την ειδικότητα και τη θέση ειδίκευσης. Επιπλέον, προσφέρονται εργαλεία περιήγησης στον Ιστό (Jobsinsider), τα οποία ο χρήστης λαμβάνει και έτσι ενημερώνεται αυτόματα για πιθανές θέσεις εργασίας. Ταυτόχρονα, προτείνει θέσεις ανάλογα με τον εκάστοτε τομέα ενδιαφερόντων. Είναι μάλιστα σημαντικό να προσέξει κανείς τί είδους λέξεις-κλειδιά βάζει στο προφίλ του, έτσι ώστε να εμφανίζεται στις σχετικές αναζητήσεις.

Το LinkedIn δίνει ακόμη τη δυνατότητα συμμετοχής σε forums και ομάδες ενδιαφερόντων, μέσα από τα οποία ο χρήστης μπορεί να ενημερώνεται και να ανταλλάσει απόψεις για θέματα που τον ενδιαφέρουν (π.χ. νέες θέσεις εργασίας, συζητήσεις επαγγελματικού προσανατολισμού, άρθρα, απόψεις, έρευνες). Επιπλέον, ο χρήστης έχει την ευκαιρία να στέλνει προσκλήσεις και να αναζητά συναδέλφους, συμμαθητές, και άλλους γνωστούς.

Ο υποψήφιος μπορεί πλέον να στήσει το δικό του δίκτυο επαγγελματικών επαφών. Να λαμβάνει επαγγελματικές συστάσεις. Να προσεγγίζει στελέχη σε εταιρείες που τον ενδιαφέρουν. Να αποκτά πρόσβαση σε πολλές χιλιάδες επαγγελματίες, οι οποίοι με τη σειρά τους είναι συνδεδεμένοι με τις δικές τους επαφές. Εσείς τελικά θα γυρίσετε την πλάτη σας σε αυτήν την ευκαιρία διασύνδεσης;


Πηγές

http://www.dmst.aueb.gr/nikolaou/summary.pdf

https://candidate.manpower.com/

http://www.dmst.aueb.gr/nikolaou/hrforum.pdf

http://press.linkedin.com/about

http://mpletsos.wordpress.com