Περιπατητικές συσκέψεις στο Πεδίο του Άρεως
Γράφει η Νατάσα Στάμου, Δημοσιογράφος
Οι περιπατητικές συσκέψεις της ομάδας συντακτών της «Social Activism Αθηνών» και της «Oiκοpress». Μια άλλη εμπειρία. Μια άλλη προσέγγιση της πραγματικότητας. Οι συντάκτες περπατώντας και κουβεντιάζοντας είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν στο πάρκο, να ανιχνεύσουν τα πολλαπλά πλεονεκτήματά του, να καταγράψουν τα «μελανά σημεία» και να συνθέσουν σχέδια και προτάσεις για τη βέλτιστη αξιοποίησή του προς όφελος των κατοίκων και των επισκεπτών της πόλης.
«Πάμε Σινεμά;»
Να επικοινωνήσουμε, ν’ ανταλλάξουμε ιδέες, να μεταφέρουμε γνώση!
Γράφει η Χριστίνα Χαραλαμποπούλου, Διεθνολόγος &
Κωνσταντίνα Πανταζή, Πληροφορική, ΟΠΑ
Η μόνη διέξοδος από την κρίση μπορεί να πραγματωθεί μέσα από την παιδεία. Όπως διατύπωσε ο Αριστοτέλης στα Πολιτικά του, πολίτης και πόλη είναι στοιχεία αλληλένδετα και αλληλοτροφοδοτούμενα, καθώς διαμορφώνεται μία σχέση αμφίδρομη ανάμεσα στα δύο. Προκειμένου κάποιος να καταστεί ικανός να κατανοήσει την έννοια της πόλης πρέπει να κατανοήσει την έννοια του πολίτη. Όμως, δεν πρέπει να λησμονούμε ότι ο κάθε πολίτης διαμορφώνει τη μορφή και την υφή της πόλης αλλά και το γεγονός ότι το πολίτευμα της πόλης εντέλει είναι ο διαμορφωτικός παράγοντας του πολίτη. Άρα, ο ένας αποτελεί αντανάκλαση του άλλου… [βλ. Αριστοτέλης, Πολιτικά, (Γ1,1-2)]
Μια ψυχολόγος δημοσιογράφος ακτιβίστρια
Γράφει η Αθανασία Φουσέκη, Ψυχολόγος
«Μα καλά η προκήρυξη ζητούσε ψυχολόγο, τώρα θα κάνω τη δημοσιογράφο;», η απάντηση ήρθε ετεροχρονισμένα όταν βιωματικά πια διαπίστωσα ότι η ψυχολογία, όπως και δημοσιογραφία έχουν κάποια κοινά, όπως ότι και στις δύο περιπτώσεις χρειάζεται να αφουγκράζεσαι τον κοινωνικό παλμό, να είσαι ευέλικτος, να αφομοιώνεις εύκολα τις πληροφορίες, να δέχεσαι πληθώρα πληροφοριών και άμεσα να ξεδιαλέγεις τις χρήσιμες, ενώ παράλληλα απαιτεί συγκέντρωση, εγρήγορση και ψυχολογική αντοχή.
Η συμμετοχή στο Αντιφασιστικό συλλαλητήριο της Αθήνας μπορεί να αποτελέσει ηχηρή απάντηση στο νεοναζισμό και το φασισμό
Γράφει ο Νίκος Γκέκας, Δημοσιογράφος
«Όταν πήραν τους Εβραίους δεν μίλησα γιατί δεν ήμουν Εβραίος, όταν πήραν τους κομμουνιστές δεν μίλησα γιατί δεν ήμουν κομμουνιστής, όταν πήραν τους τσιγγάνους δεν μίλησα γιατί δεν ήμουν τσιγγάνος, όταν πήραν εμένα κανείς δε μίλησε», έγραφε κάποτε ο Μπέρτολτ Μπρεχτ και τα λόγια του στην Αθήνα του 2012 είναι δυστυχώς πιο επίκαιρα από ποτέ…
Προκάλεσε εσύ τις ευκαιρίες όταν είσαι άνεργος!
Γράφει η Γεωργία Κεραμάρη, Δημοσιογράφος
Λένε πως για να βρείς δουλεία, χρειάζεται να έχεις γνωριμίες… να είσαι δικτυωμένος. Αυτή η θέση φαίνεται να ισχύει διαχρονικά. Το μόνο που ίσως έχει αλλάξει συν τω χρόνω, είναι ότι η δικτύωση μπορεί να πραγματοποιείται και διαδικτυακά. Ποιές είναι όμως οι δυνατότητες ηλεκτρονικής δικτύωσης που δίνονται στους άνεργους; Υπάρχουν τρόποι για έναν άνεργο να προκαλέσει μόνος του τις ευκαιρίες για δουλεία; Το μόνο σίγουρο είναι ότι όσο υπάρχουν ανάγκες για προϊόντα και υπηρεσίες, θα υπάρχουν και οι αντίστοιχες ευκαιρίες. Επομένως, αξιοποιήστε τις!
Euclides André Mance: Οικονομικά της αλληλεγγύης
Επιμέλεια κειμένου: Αλέξανδρος Ξυράφης, Γεωπόνος
Ο Euclides André Mance επευφημεί έναν νέο τρόπο παραγωγής, που επεκτείνεται σαν κομμάτι μιας επανάστασης των δικτύων, και υποστηρίζει ότι θα μπορούσε να σχηματίσει την υλική βάση για νέες, μετακαπιταλιστικές κοινωνίες.
Κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία: Παραπαίδι της Αγοράς και του Κράτους ή όχημα προς μετακαπιταλιστικές και αυτόνομες κοινωνίες;
Επιμέλεια κειμένου: Αλέξανδρος Ξυράφης, Γεωπόνος
Τόσο στην οικονομική θεωρία όσο και στη γενικότερη δημόσια αντίληψη, υπάρχει χώρος για δύο παίκτες: την Αγορά και το Κράτος. Καθ’ όλη τη διάρκεια του 20ου αιώνα, το δίπολο αυτό αποτέλεσε το κύριο πεδίο αντιπαράθεσης αλλά και συνθέσεων σε παγκόσμιο επίπεδο. Η αναμέτρηση των “καπιταλιστικών” με τις “σοσιαλιστικές” κοινωνίες, αλλά και η διαρκής αμφιταλάντευση στη Δύση μεταξύ φιλελεύθερων και σοσιαλδημοκρατικών οικονομικών μοντέλων, όχι μόνο κυρίευσαν το άμεσο παρελθόν μας, αλλά και έχουν οριοθετήσει το φανταστικό μας όσον αφορά τις επιλογές που διακυβεύονται στο κρίσιμο παρόν μας.
Το Πεδίον του Άρεως. Η έναρξη των διαδικασιών ανάπλασης το 1933
Γράφει η Νάνσυ Οικονόμου, Πολτιικός Επιστήμων
Πεδίον του Άρεως αποτελεί κομμάτι της νεότερης ελληνικής ιστορίας. Είναι ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια άλση της Αθήνας και σημαντικός πνεύμονας πρασίνου.
Εσάς πόσο σας πάει ο… αγροτουρισμός;
Γράφει η Κωνσταντίνα Μαντζαβρά, Πολτιικός Επιστήμων
Ο αγροτουρισμός, σύμφωνα με τον ΕΟΤ (1983), «είναι η τουριστική δραστηριότητα που αναπτύσσεται σε χώρο μη αστικό από τους απασχολούμενους κύρια στη γεωργία, σε μικρές μονάδες οικογενειακής ή συνεταιριστικής μορφής, με στόχο τη δημιουργία συμπληρωματικού εισοδήματος στον τοπικό πληθυσμό, τόσο από την ενοικίαση των καταλυμάτων στους τουρίστες όσο και από την τροφοδοσία τους με προϊόντα τοπικής παραγωγής και προϊόντα συναφών δραστηριοτήτων». (Βελισσαρίου Ε., 2000, σελ 95).
Δεξαμενές σκέψης για την άμεση δημοκρατία
Επιμέλεια: Αναστασία Πρίφτη, Κοινωνική Ανθρωπολόγος
Πόσο επίκαιρη και πόσο αναγκαία μπορεί να θεωρηθεί μια δεξαμενή σκέψης για την άμεση δημοκρατία; Η εξάπλωση της χρήσης εργαλείων άμεσης δημοκρατίας στην Ευρώπη και τον κόσμο, έχει συντελέσει ώστε να οικοδομηθούν υποστηρικτικές δομές για την τεκμηρίωση, εκπαίδευση και παροχή συμβουλών σε συναφή θέματα. Εκτός από τις σχετικές δεξαμενές σκέψης, έχουν επίσης ιδρυθεί ακαδημαϊκοί και διοικητικοί φορείς που, αθροιστικά, παρέχουν πόρους και γνώσεις σε αφθονία.
Όταν ο Καποδίστριας συνάντησε το Rousseau. Ένα ταξίδι στη δημοκρατική Ελβετία
Γράφει η Αναστασία Πρίφτη, Κοινωνική Ανθρωπολόγος
Τι μπορεί να συνδέει τον Jean Jacques Rousseau με τον Ιωάννη Καποδίστρια; Πώς επηρέασαν οι σκέψεις, ο λόγος και οι ενέργειές τους το ελβετικό Σύνταγμα και το δημοκρατικό πολίτευμα στη χώρα; Η Ελβετία προτείνει στην πράξη έναν άμεσο δημοκρατικό τρόπο πολιτικής οργάνωσης και λειτουργίας, μοναδικό σε ολόκληρη την Ευρώπη. Οι βασικές αρχές του ομοσπονδιακού συστήματος διακυβέρνησής της, οι εξουσίες και τα όργανα που τις ασκούν και κυρίως ο τρόπος άσκησής τους αναλύονται διεξοδικά σε ένα άρθρο που ολοκληρώνεται με μια ματιά στη σημερινή ελληνική (πολιτική) πραγματικότητα.