H δυναμική της on line διαφήμισης

Ποιος είναι ο πιο ενδεδειγμένος τρόπος προβολής για την επιχείρηση σας; Ποιά είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της διαδικτυακής διαφήμισης σε σχέση με την διαφήμιση στα παραδοσιακά μέσα; Ποιά είναι η ενδεδειγμένη μεθοδολογία του Internet Marketing; Παρακάτω δίδονται οι απαντήσεις στα εν λόγω κρίσιμα ερωτήματα για την επιτυχία της προβολής της επιχείρησης σας.

 

 

Η διαφήμιση των εταιριών μέσω των ΜΜΕ, αποτελούσε και αποτελεί έναν ιδιαίτερα αποτελεσματικό τρόπο προώθησης των προϊόντων τους. Από τα παραδοσιακά μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, όπως ο Τύπος, η τηλεόραση και το ραδιόφωνο μέχρι και τα πιο σύγχρονα, όπως το Διαδίκτυο, τα ΜΜΕ αποτελούν το βασικό μέσο με το οποίο μία εταιρία μπορεί να γίνει ευρέως γνωστή. Η προβολή μίας εταιρίας μέσω των ΜΜΕ (αυτό που οι διαφημιστές ορίζουν ως promotion), αποτελεί επιστήμη, η οποία κατά το παρελθόν γινόταν κυρίως μέσα από την τηλεόραση.

Στον χώρο της διαφήμισης η τηλεόραση έπαιζε για πολλά χρόνια κυρίαρχο ρόλο και τα βασικά αίτια είναι ότι συνδυάζει εικόνα, ήχο και βίντεο, τραβώντας καταυτόν τον τρόπο την προσοχή του κοινού περισσότερο από ότι το ραδιόφωνο που περιλαμβάνει μόνο ήχο ή από ότι η εφημερίδα που περιλαμβάνει μονάχα εικόνα.

Η τηλεόραση αποτελούσε το ιδανικό μέσο για να διαφημιστεί κάποιος, καθώς μέσω της τηλεόρασης (και ανάλογα βεβαίως την τηλεθέαση του σταθμού, όπου διαφημιζόταν η εκάστοτε εταιρία), μία εταιρία και τα προϊόντα της μπορούσαν να μπουν σε εκατομμύρια σπίτια! Ένα άλλο εξίσου μεγάλο πλεονέκτημα της τηλεόρασης ήταν και είναι το γεγονός ότι ο χρόνος που περνάει ο μέσος τηλεθεατής μπροστά της, αυξάνεται συνεχώς, με αποτέλεσμα η επίδραση της τηλεόρασης στον δέκτη να παρουσιάζει μία αναλογικά αύξουσα τάση.

Παρόλα όμως τα πλεονεκτήματα που διαθέτει η τηλεοπτική διαφήμιση έχει και 2 μεγάλα μειονεκτήματα. Το ένα είναι το ιδιαίτερα υψηλό κόστος της διαφήμισης στην τηλεόραση, το οποίο οφείλεται κατά κύριο λόγο στο υψηλό κόστος λειτουργίας ενός τηλεοπτικού σταθμού και το άλλο είναι ότι η πληθώρα διαφημίσεων της τηλεόρασης μειώνει την αποτελεσματικότητα της εκάστοτε διαφήμιση ως προς το κοινό.

Υπάρχει δηλαδή, μία σχέση αντιστρόφως ανάλογη, το οποίο σημαίνει ότι, όσες περισσότερες διαφημίσεις προβάλλονται κατά τη διάρκεια ενός τηλεοπτικού προγράμματος τόσο μικρότερο είναι το ποσοστό του κοινού που αγοράζει τα διαφημιζόμενα προϊόντα.

Αυτά τα μειονεκτήματα της τηλεόρασης οι διαφημιστές τα αποδέχονταν ως αναγκαία κακά επί χρόνια, αλλά όχι πια! Η τελευταία δεκαετία με τη ραγδαία ανάπτυξη του Διαδικτύου δεν έφερε μόνο την επανάσταση ως προς τον τομέα της πληροφόρησης και της ελεύθερης διάχυσης της γνώσης, αλλά και ως προς το marketing!

Έτσι το ποσοστό της διαφημιστικής πίτας που κατέχει πλέον το Internet, αυξάνεται συνεχώς με κύριο θύμα του βεβαίως την τηλεόραση! Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι η τηλεόραση από εκεί που κατείχε το 43% της διαφημιστικής πίτας το 2000, στην τελευταία έρευνα που έγινε το 2010 κατείχε μόλις το 33% της πίτας, δηλ. είχε υποχωρήσει το ποσοστό της κατά 10% μέσα σε μία δεκαετία. Αντίστοιχα το ποσοστό της διαφημιστικής πίτας που καταλαμβάνει το Διαδίκτυο αυξάνεται συνεχώς και μπορεί στην Ελλάδα να μην αποτελεί ακόμα το πρώτο μέσο στον τομέα της διαφήμισης, αλλά σε άλλες χώρες, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και οι Η.Π.Α. το online marketing κατέχει τη μερίδα του λέοντος από την διαφημιστική πίτα.

Γιατί όμως συμβαίνει αυτό με το Διαδίκτυο; Ποια είναι τα πλεονεκτήματα που προσφέρει στον διαφημιζόμενο;

Αρχικά πρέπει να τονίσουμε ότι η διαφήμιση στο Internet είναι πολύ φθηνότερη σε σχέση με την τηλεόραση και αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στα μηδαμινά έξοδα λειτουργίας μίας ιστοσελίδας, σε αντίθεση με έναν τηλεοπτικό σταθμό.

Επίσης ένα άλλο πλεονέκτημα της ιντερνετικής διαφήμισης είναι η διαδραστικότητα, δηλ. η δυνατότητα επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης μεταξύ πελάτη και εταιρίας. Η διαδραστικότητα παρέχει τη δυνατότητα στην εταιρία να έρθει σε άμεση «επαφή» με τον πελάτη και να ακούσει από τον ίδιο το τι θα ήθελε, ποια αλλαγή θεωρεί ωφέλιμη στο τάδε ή στο δείνα προϊόν, και το τι προβλήματα αντιμετωπίζει (εάν αντιμετωπίζει) από τη χρήση του συγκεκριμένου προϊόντος.

 

Αναλυτικά τα πλεονεκτήματα της διαδικτυακής διαφήμισης είναι:

        Αυξάνει τη διάδοση του εμπορικού ονόματος (brand awareness)

        Παροτρύνει στη “δοκιμή” του προβαλλόμενου προϊόντος / υπηρεσίας

        Παροτρύνει τους πελάτες να αγοράζουν περισσότερα προϊόντα σε κάθε συναλλαγή

        Βελτιώνει την εικόνα της επιχείρησης στο κοινό

        Αυξάνει τις επαναλαμβανόμενες αγορές

   Κατακτά την εμπιστοσύνη του κοινού στη διαφημιζόμενη επιχείρηση καθώς αυξάνει το βαθμό “εμπλοκής” του κοινού με το προβαλλόμενο προϊόν

        Παρέχει πλούσια online πληροφόρηση για το προβαλλόμενο προϊόν

        Παρέχει και βελτιώνει την εξυπηρέτηση πελατών

        Μειώνει το κόστος του marketing

        Επιτρέπει τη δοκιμή διαφορετικών διαφημιστικών ιδεών

        Προωθεί την επιχείρηση μέσω προσφορών για προϊόντα ή υπηρεσίες

        Επιτρέπει την πρόσβαση σε κοινό-στόχο που με άλλα μέσα δεν θα ήταν προσβάσιμο

        Εντοπίζει τα ενδιαφέροντα και τις τάσεις των καταναλωτών

        Επιτρέπει τη διατήρηση των σημαντικότερων πελατών

        Αυξάνει την κίνηση στο δικτυακό τόπο που προβάλλει τη διαφήμιση

        Αυξάνει την αγοραστική κίνηση στα φυσικά καταστήματα της προβαλλόμενης επιχείρησης

        Βελτιστοποιεί την πρόσληψη εργατικού δυναμικού

        Προσεγγίζει ένα συνεχώς αυξανόμενο πληθυσμό (χρήστες του διαδικτύου)

        Είναι πάντοτε προσβάσιμη οποιαδήποτε χρονική στιγμή και διαθέσιμη από οποιοδήποτε σημείο στο κόσμο

        Σε αντίθεση με τα παραδοσιακά διαφημιστικά μέσα (έντυπο, τηλεόραση, ραδιόφωνο) παρέχει ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, όπως η δυνατότητα ανανέωσης των πληροφοριών, η δυνατότητα αναζήτησης και εύρεσης, καθώς και οι δυνατότητες διαλογικότητας (ευελιξία χρόνου, επανάληψη διαφήμισης, κλικ σε σημεία ενδιαφέροντος κ.α).

        Η διαφημιστική προβολή στο Internet σας προσφέρει την καλύτερη δυνατή σχέση τιμής / απόδοσης.

 

Εκτός από τις on line τακτικές προώθησης ιστοσελίδων όπως το Facebook και το Google Adwords υπάρχουν και οι κλασσικές τακτικές προώθησης της ιστοσελίδας της επιχείρησης (κάρτες, ράδιο, κτλ). Ο συνδυασμός offline (ραδιόφωνο, κάρτες, φυλλάδια, κτλ) και online καναλιών επικοινωνίας μπορούν να έχουν συνολικά μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στην προβολή της επιχείρησης. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι κλασσικές τακτικές προώθησης αν σχεδιαστούν και υλοποιηθούν σωστά μπορεί να φέρουν πολύ περισσότερους επισκέπτες από ότι οι on line τακτικές προώθησης.

Συνήθως μέχρι τώρα οι κλασσικές τακτικές προβολής χρησιμοποιούνταν για να ενισχυθεί η αναγνωρισιμότητα της επιχείρησης (brand name) και να μάθουν οι δυνητικοί πελάτες για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της. Η διαφορά όσον αφορά τη νέα διαδικτυακή εποχή είναι ότι ο στόχος πρέπει να είναι να έρθουν καταρχάς να επισκεφτούν την ιστοσελίδα της εταιρείας.

 

Μεθοδολογία Internet Marketing & το όνομα του διαδικτυακού τόπου

H Μεθοδολογία του Internet Marketing αποτελείται από 5 βήματα.

1. Το πρώτο βήμα για ένα επιτυχημένο marketing plan είναι η πραγματοποίηση έρευνας αγοράς εκ μέρους της εταιρίας. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η γνώση από πλευράς της εταιρίας των χαρακτηριστικών των πελατών της αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για μία αποτελεσματική διαφημιστική εκστρατεία. Ο μέσος όρος ηλικίας, το μορφωτικό επίπεδο, το φύλο και οι διαδικτυακοί τόποι, στους οποίους συχνάζουν οι πελάτες της εταιρίας είναι στοιχεία με βαρύνουσα σημασία.

2. Αφού πραγματοποιηθεί η έρευνα αγοράς θα πρέπει να γίνουν κάποιες αλλαγές στα χαρακτηριστικά του προϊόντος, προκειμένου να απευθύνεται καλύτερα στις ανάγκες του πελάτη, να είναι πιστευτό, να έχει λογικό κόστος κλπ.

3. Έπειτα θα πρέπει να γραφτεί το κείμενο (copywriting) που θα προσπαθήσει να πείσει τους επισκέπτες της ιστοσελίδας να γίνουν πελάτες της εταιρίας.

4. Το επόμενο βήμα είναι να σχεδιαστεί η δομή του διαδικτυακού τόπου, το design και να κατασκευαστεί το site (development).

5. To τελευταίο βήμα και πιθανότατα, το δυσκολότερο είναι να βρεθεί ένας τρόπος προκειμένου οι πελάτες της εταιρίας να γίνουν μόνιμοι πελάτες (conversion) και η μεγιστοποίηση του κέρδους από κάθε πελάτη (lifetime value).

 

Εύρεση ονόματος διαδικτυακού τόπου

Σημαντικός παράγοντας κατά τον σχεδιασμό του σχεδίου marketing είναι η εύρεση του κατάλληλου ονόματος για τον διαδικτυακό τόπο της επιχείρησης. Το όνομα είναι από μόνο του εξίσου σημαντικό εργαλείο για την διαφήμιση στο διαδίκτυο. Αρχικά πρέπει να επιλεγεί η κατάλληλη κατάληξη για το site, η οποία θα πρέπει να είναι είτε -.com είτε -.gr. Αυτές οι 2 καταλήξεις είναι οι ενδεδειγμένες, εφόσον απευθυνόμαστε στην ελληνική αγορά, βέβαια εάν θέλουμε να δημιουργήσουμε μία ιστοσελίδα για έναν οργανισμό πρέπει να χρησιμοποιηθεί η κατάληξη .org.

Έπειτα θα πρέπει να επιλεγεί το κυρίως όνομα του site, το οποίο θα πρέπει είτε να είναι το όνομα της επιχείρησης, εφόσον η επιχείρηση είναι γνωστή και έχει αρκετά χρόνια στο χώρο, είτε να σχετίζεται με το αντικείμενο, με το οποίο ασχολείται η επιχείρηση.

Τέλος χρήσιμη θα ήταν και η χρήση λέξεων κολλητά ή η χρήση λέξεων που να τις χωρίζει παύλα, καθώς και ο επισκέπτης καταλαβαίνει άμεσα το θέμα, αλλά και οι μηχανές αναζήτησης θα παρουσιάσουν την επιχείρηση σε υψηλότερες θέσεις.

 

 

Πηγή: ΙΝΜΕΚΟ

 

anadrash@otenet.gr